Friday 24 March 2017

Kecoh MBPP Serbu Penjaja Flat Kampung Rawa


Kekecohan antara peniaga dan anggota penguatkuasa Majlis Bandaraya Pulau Pinang (MBPP) berlaku lagi berikutan tindakan pihak berkuasa MBPP yang mengambil tindakan terhadap penjaja Melayu yang menjalankan perniagaan mereka di tepi jalan.

Kejadian berlaku di Flat Kampung Rawa itu tercetus apabila pihak berkuasa MBPP bertindak merampas barangan penjaja dan menurut laporan tidak rasmi salah seorang anggota penguatkuasa telah mencabar penjaja terlibat seterusnya menyebabkan keadaan bertukar menjadi lebih tegang.

Ekoran daripada itu berlaku perang mulut dan cabar mencabar daripada pihak penjaja terhadap penguatkuasa yang menjalankan kerja-kerja rampasan.

Walau bagaimanapun keadaan berjaya ditenangkan oleh orang ramai yang berada dikawasan sekitar dan keadaan kembali tenang setelah pihak MBPP beredar dari kawasan terbabit bersama-sama dengan barangan rampasan.


Tindakan yang sering terarah kepada penjaja orang Melayu itu membangkitkan rasa tidak puas hati penjaja dan juga penduduk sekitar dan kerajaan DAP Pulau Pinang dianggap sebagai dalang kepada tindakan tersebut.

Rata-rata penduduk di sekitar mempersoalkan tindakan tersebut dan menyifatkannya sebagai berat sebelah memandangkan ramai lagi penjaja bukan Melayu yang menjalankan perniagaan mereka di kawasan lain tidak dikenakan tindakan.

0 comments:

Post a Comment