Sunday 26 March 2017

Kekerapan Kit Siang Ke P.Pinang Jadi Persoalan ?


Walaupun Lim Kit Siang adalah seorang Ahli Parlimen Gelang Patah di Johor , beliau kini dilihat lebih kerap berada di Pulau Pinang daripada berada di kawasannya sendiri.Rata-rata penduduk di Gelang Patah sudah pun mengeluh kerana Ahli Parlimen itu sukar ditemui dan asyik menghilangkan diri.

Dilaporkan berlakunya lambakan poster di Gelang Patah mengenai kehilangan Ahli Parlimen dan poster-poster yang dipasang di sekitar Nusa Perintis itu tertulis ‘Di manakah hilang Lim Kit Siang, kali terakhir dilihat ketika PRU lalu’ 

Malah banyak lagi poster dengan tulisan yang berbeza digantung termasuklah di hadapan pejabat Ahli Parlimen itu sendiri.

Begitu juga halnya yang berlaku di Pulau Pinang , kelibat Penasihat DAP, Lim Kit Siang yang semakin kerap muncul di negeri ini sejak kebelakangan ini dilihat sebagai pelik kerana beliau tidak mewakili mana-mana kawasan di sini.

Dalam kenyataan yang disiarkan oleh Utusan Malaysia , Ketua Pemuda UMNO negeri, Rafizal Abdul Rahim berkata, Ahli Parlimen Gelang Patah itu seperti mempunyai agenda tertentu apabila sering datang ke Pulau Pinang.

Beliau mendakwa Kit Siang berkemungkinan ingin mengekalkan pengaruh ‘Dinasti Lim’ di ne­geri ini memandangkan anaknya yang juga Ke­tua Menteri, Lim Guan Eng bakal berhadapan dengan hukuman berikutan skandal rasuah yang dihadapinya.

“Kita pelik kenapa Kit Siang bersungguh-sungguh masuk ke Balik Pulau kononnya untuk berjumpa rakyat sedang­kan kepemimpinan Barisan Nasional (BN) di kawasan itu se­ring turun padang membuat perkara sama.

“Sepatutnya, beliau tumpukan usaha untuk tambah baik kehidupan rakyat di kawasannya. Kenapa pula Kit Siang hendak sibuk di Pulau Pinang?” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Sejak kebelakangan ini, Kit Siang dikatakan sering datang ke Pulau Pinang untuk mengadakan sidang akhbar dan berjumpa dengan rakyat negeri ini kononnya untuk membuktikan nasib rakyat terutama orang Melayu terbela.

Sementara itu Pengerusi Biro Aduan Pemuda MCA ne­geri, Ooi Teik Liang dengan nada sama berkata, tindakan Kit Siang menyebabkan kuasa ahli DAP di negeri ini menjadi terhad.

“Kita yakin DAP Pulau Pinang yang dipengerusikan Chow Kon Yeow juga tidak selesa dengan keadaan itu dan berkemungkinan mereka tidak sabar menunggu perbicaraan Guan Eng bagi membolehkan tampuk kuasa peme­rintahan negeri dikembalikan kepada mereka.

“Namun, sebaliknya berlaku apabila perbicaraan itu ditangguhkan. Kita risau Guan Eng ada rancangan lain termasuk menyediakan pelapis yang turut berketurunan Lim sekali gus tidak membuka jalan kepada ahli DAP Pulau Pinang yang lain untuk menggantikannya,” dakwanya.


0 comments:

Post a Comment