Friday 31 March 2017

Pembangkang Sengaja Putar Belit Kenyataan PM Berhubung RUU355 Untuk Kelirukan Rakyat


JELUTONG – Naib Ketua Pemuda UMNO Negeri Pulau Pinang, Jasmin Noordin menyifatkan pembangkang cuba memutar belitkan isu RUU355 dengan menggambarkan seolah-olah UMNO yang menerajui kerajaan hari ini menolak pindaan rang undang-undang tersebut, apabila kerajaan mengumumkan tidak akan membentangkan RUU355 sebaliknya akan membiar Pas membentangkannya di dalam parlimen.

Jelasnya, kenyataan yang dibuat oleh Datuk Seri Najib itu tidak bermaksud UMNO menolak pindaan rang udang-undang tersebut sebaliknya memberi laluan kepada Pas untuk meneruskan pembentangan pindaan RUU355 itu sepertimana sebelum ini.

“Saya lihat ada usaha pembangkang untuk memutarkan belitkan kenyataan perdana menteri yang juga Pengerusi Barisan Nasional (BN) itu bertujuan  mengelirukan rakyat, terutama umat Islam di negara ini dengan mendakwa kononnya UMNO yang menerajui kerajaan menolak pindaan RUU355 yang dibawa oleh Pas ini.

“Sedangkan kenyataan PM itu langsung tidak mengatakan kerajaan menolak pindaan RUU355 itu sebaliknya menyerahkan kepada Pas untuk membentangkan pindaan itu di Parlimen, sepertimana asalnya cadangan itu datang daripada parti tersebut,” jelasnya kepada UMNO-Online di sini hari ini.

Menurut beliau, pembangkang cuba membangkitkan isu bagi memperkuatkan dakwaan mereka berhubung  percanggahan kenyataan antara Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Zahid Hamidi pada 17 Mac lalu dengan kenyataan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak semalam berkenaan isu ini.

“Saya kira tidak ada sebarang percanggahan sebenarnya dalam hal ini kerana kenyataan TPM itu dibuat sebelum perkara ini dibincang dengan lebih lanjut dengan rakan-rakan komponen BN. Namun setelah dibincang dengan lebih lanjut bersama dengan parti-parti lain di dalam BN, maka kerajaan menyerahkan kepada Pas untuk membentangkan pindaan tersebut.

“Percanggahan kenyataan ini juga menjadi modal yang cuba diputar belitkan oleh pihak pembangkang untuk menggambarkan UMNO dan kerajaan menolak pembentangan pindaan RUU355 itu dalam usaha mereka untuk mengelirukan rakyat, sedangkan hakikatnya tidak begitu,” tegasnya.

Semalam selepas mempengerusikan Mesyuarat Majlis Tertinggi BN, Datuk Seri Mohd Najib  berkata, kerajaan telah membuat keputusan untuk tidak akan membentangkan pindaan Rang Undang-Undang Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) (Pindaan) 2016 atau RUU 355 di Parlimen selaras dengan dasar dan amalan parti yang membuat keputusan secara konsensus.

Jelas beliau, RUU 355 akan terus sebagai undang-undang persendirian dan terpulang kepada Speaker untuk membuat ketetapan mengenainya di Dewan Rakyat.

“Kerajaan tidak akan membentangkan RUU 355 selaras dengan dasar dan amalan kita bahawa BN membuat keputusan berdasarkan konsensus.

“Justeru rang undang-undang tersebut akan terus menjadi bil persendirian dan terserah kepada Speaker untuk menentukan kalau ia perlu dibentangkan maka akan dibentangkan,” ujarnya.-MediaUMNO

0 comments:

Post a Comment