Thursday 30 March 2017

Tapak Ganti Masjid Bayan Mutiara , Mana Janji Kerajaan DAP ??


Bekas Ketua Pemuda UMNO Negeri Pulau Pinang , Ir. Datuk Dr. Shaik Hussein Mydin yang kini Ketua UMNO Bahagian Bagan hari ini mempersoalkan tentang tapak ganti Masjid Bayan Mutiara yang masih belum diselesaikan oleh kerajaan DAP Pulau Pinang.

Ir. Datuk Shaik memuat naik persoalan itu melalui akaun "facebook" miliknya hari ini dengan kenyataan berbunyi "Dah 5 tahun..janji nak ganti tapak masjid bayan mutiara tak selesai2 lagi..."

Sebelum itu pada 29 Mac 2012 yang lalu , Pemuda UMNO Negeri Pulau Pinang yang diketuai oleh Ir. Datuk Dr Shaik pada masa tersebut dalam satu sidang media di Ibu Pejabat UMNO Pulau Pinang telah memberi amaran kepada Lim Guan Eng agar memulangkan semula tapak masjid berkenaan kerana ia boleh mencetuskan isu perkauman.

"Saya tidak kisah jika dia nak buat pembangunan macam mana rupa sekalipun tetapi tapak masjid Bayan Mutiara jangan kacau, ini perkara serius. Ia milik orang Islam,"

Tindakan tersebut dibuat apabila Lim Guan Eng pada ketika itu menyuarakan hasrat untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap Shaik Hussein dan Utusan Malaysia selepas didakwa mengeluarkan kenyataan berunsur fitnah dan berniat jahat mengenai isu Bayan Mutiara.

Shaik Hussein memberitahu, tindakan undang-undang yang mahu diambil Guan Eng itu disifatkan hanya sekadar mahu mengalih pandangan rakyat sekali gus menutup isu berkenaan.

"Saya rasa dia (Guan Eng) silap orang. Saya akan terus bercakap tentang isu ini sehingga selesai segala masalah.

"Berdosa saya sebagai orang Islam kalau tidak pertahankan tapak masjid itu," ujarnya.

Beliau menambah, Guan Eng tidak sepatutnya berdolak dalik kerana persoalan yang ditimbulkan pihaknya adalah sama ada tapak masjid itu sudah dijual atau tidak.

"Saya minta dia jawab, hanya katakan ya atau tidak. Masalahnya dia tidak mahu jawab.

"Kalau sudah jual, tidak mengapa. Mengaku sahaja kesilapan kemudian ganti tapak baru untuk mendirikan masjid," ujar beliau.

Dalam respon balas Lim Guan Eng berkata apabila tanah 102.6 ekar Bayan Mutiara telah dijual melalui tender terbuka, geran tanah tidak dipecah sempadan tetapi dijual secara menyeluruh. 

Pihak pemaju hanya akan memecah sempadan geran selepas pelan baru diserahkan kepada MPPP untuk kelulusan. Apabila pelan baru dan pemecahan sempadan geran belum lagi dibuat, bagaimana UMNO boleh mendakwa bahawa tanah masjid atau sekolah telah dijual atau dilenyapkan? 

Sebagai kerajaan berjiwa rakyat, PR Pulau Pinang selalu memegang kepada prinsip asas untuk TIDAK membenarkan tanah yang diperuntukkan untuk sekolah, tempat-tempat beribadat, masjid, surau, gereja, kuil Cina, Hindu atau Buddhist untuk hilang begitu sahaja.

Jika benar kerajaan DAP Pulau Pinang berjiwa rakyat dan berpegang kepada prinsip asas khususnya melibatkan tempat-tempat beribadat kenapa sehingga tempoh 5 tahun isu membabitkan tapak ganti Masjid Bayan Mutiara ini masih belum diselesaikan ?

0 comments:

Post a Comment