Friday 31 March 2017

Terowong Atau Jambatan ?


KUALA LUMPUR - Kementerian Kerja Raya belum menerima maklumat terkini mengenai kajian kemungkinan dan reka bentuk terperinci projek terowong dasar laut Pulau Pinang atau jambatan ketiga.

Menterinya, Datuk Seri Fadillah Yusof berkata, pada Mei 2016, kerajaan Pulau Pinang menghantar surat kepada kementerian meminta kelulusan bagi jambatan ketiga tanpa mengemukakan apa-apa dokumen sokongan.

"Tidak dapat meneruskannya tanpa dokumen sokongan, kementerian telah lima kali meminta laporan pada bulan-bulan berikut untuk laporan kajian itu, membabitkan kos RM305 juta yang ditanggung oleh kerajaan Pulau Pinang dengan sekurang-kurangnya RM135 juta telah dibayar setakat Mei 2016," kata beliau dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Fadillah berkata pada 6 Ogos tahun lepas, kerajaan pulau Pinang mengaku bahawa kajian itu belum siap sepenuhnya dan berjanji untuk mengemukakannya kepada kementerian seawal 2017.

"Hari ini menandakan berakhirnya suku pertama 2017. Kementerian ingin memaklumkan kepada orang ramai bahawa kami belum menerima kajian itu. Oleh itu, kementerian tidak harus dipersalahkan bagi sebarang kelewatan.

Kementerian juga ingin melahirkan kebimbangan mengenai projek itu dan menawarkan bantuan kepada kerajaan Pulau Pinang sekiranya mereka memerlukannya," kata beliau.

Fadillah berkata kementerian juga percaya bahawa kos RM305 juta bagi kajian tersebut adalah terlalu tinggi dan di luar garis panduan kos bagi projek pembinaan seperti ini.

"Kami mempunyai kepakaran untuk menyiapkan kajian itu mengikut masa ditetapkan dan pada kos lebih rendah. Kami sekali lagi menawarkan kesediaan untuk membantu kerajaan Pulau Pinang jika mereka memerlukan bantuan," katanya

Fadillah juga berkata tanah di Pulau Pinang bernilai RM2.83 bilion yang ditukar untuk projek itu telah diprajual oleh syarikat konsesi terowong kepada sebuah syarikat disenaraikan pada satu majlis menandatangani perjanjian pada 15 Januari, 2016 yang dihadiri Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng.

"Walaupun membuat pembayaran dan prapenjualan tanah negeri, kami dimaklumkan bahawa fasa pertama projek iti mulanya dijangka dimulakan pada awal 2015.

"Sejak 2015, kerajaan Pulau Pinang kemudian beberapa kali telah menyemak semula garis masa projek atas pelbagai sebab," kata beliau.

Fadillah berkata baru-baru ini, anggota Exco kerajaan Pulau Pinang yang bertanggungjawab bagi infrastruktur berkata fasa pertama projek dijangka hanya bermula paling awal pada pertengahan 2018.

"Kementerian terus melahirkan kebimbangan mengenai kelewatan ini, kos kajian dan kos projek tersebut," kata beliau. - Bernama

0 comments:

Post a Comment