Saturday 27 May 2017

Kerajaan Malaysia Ucap Takziah, Kutuk Serangan Bersenjata Di Wilayah Minya, Mesir


PUTRAJAYA – Kerajaan Malaysia mengutuk sekeras-kerasnya serangan bersenjata ke atas kenderaan yang membawa penganut Koptik Kristian di Wilayah Minya, Mesir pada 26 Mei 2017 yang telah meragut 28 nyawa termasuk kanak-kanak dan mencederakan 23 orang.

Kerajaan Malaysia merakamkan ucapan takziah kepada Kerajaan dan rakyat Republik Arab Mesir serta keluarga dan mangsa yang terlibat dalam insiden serangan tersebut.

Kedutaan Besar Malaysia di Kaherah telah mengesahkan bahawa setakat ini, tiada rakyat Malaysia yang dilaporkan cedera di dalam insiden tersebut. Kementerian Luar Negeri melalui Kedutaan Besar Malaysia di Kaherah akan terus memantau perkembangan berkenaan insiden serangan tersebut.

Kementerian Luar Negeri ingin mengingatkan rakyat Malaysia yang berada di Mesir supaya sentiasa berhati-hati dan peka terhadap keadaan keselamatan mereka. Sebarang pertanyaan atau bantuan boleh dikemukakan kepada Kedutaan Besar Malaysia di Kaherah menerusi talian +2 02 3761 0013, +2 012 0027 6388 atau menerusi e-mel mwcairo@kln.gov.my.

0 comments:

Post a Comment