Thursday 1 June 2017

Najib Gembira Dengan Prestasi Kukuh Ekonomi Malaysia


PUTRAJAYA - Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini berkata beliau gembira dengan prestasi kukuh ekonomi Malaysia dalam suku pertama tahun ini.

Bercakap pada Mesyuarat Majlis Eksport Negara di sini hari ini, Perdana Menteri yang juga Menteri Kewangan berkata Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) berkembang 5.6 peratus dengan penggunaan swasta tinggi dan pelaburan sebagai pemacu utama pertumbuhan disokong oleh prestasi bertambah baik sektor luar.

“Malaysia terus mencatatkan lebihan perdagangan sebanyak RM18.9 bilion,” katanya.

Najib berkata kedua-dua eksport dan import berkembang pada 21.4 peratus dan 27.7 peratus, masing-masing kepada RM224.7 bilion dan RM205.8 bilion, dalam suku pertama 2017.

Turut hadir ialah Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Mustapa Mohamed, Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Abdul Rahman Dahlan, Menteri Pertanian dan Asas Tani Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek dan Menteri Perladangan dan Komoditi Datuk Seri Mah Siew Keong.

Najib juga mengucapkan tahniah kepada Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Kedua Datuk Seri Ong Ka Chuan yang dilantik sebagai anggota Majlis Eksport Negara. - Bernama

0 comments:

Post a Comment