Wednesday 21 June 2017

Tahniah Guan Eng Cipta Rekod !… Kos Konsultasi Projek Jalan Telan Belanja 10 Kali Ganda


BUKIT BENDERA, 21 Jun – “Tahniah Lim Guan Eng kerana berjaya buat rekod… Jika sebelum ini kos terowong dasar laut antara yang dipertikaikan kini kos konsultasi projek jalan dari Tanjung Bungah ke Teluk Bahang yang hanya sepanjang 10.53 kilometer pula menjadi tanda tanya apabila ia menelan belanja 10 kali ganda daripada jumlah maksimum yang dibenarkan oleh Lembaga Jurutera Malaysia,” ujar Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Pulau Pinang Rafizal Abd Rahim.

Jelas beliau, satu demi satu projek kerajaan negeri telah membongkar betapa tidak telusnya pentadbiran Dap dalam membabitkan wang.

“Sebagai Ketua Menteri yang kononnya sentiasa melaungkan telus dan jujur, Guan Eng perlu menjawab mengapa perkara ini terjadi… Jalan yang hanya sepanjang 10.53 kilometer dibayar dengan begitu tinggi iaitu 32 peratus daripada jumlah kos pembinaan keseluruhannya, RM 337.6 juta.

“Pendedahan yang buat oleh Pengarah Strategik Dan Komunikasi Barisan Nasional, Datuk Seri Rahman Dahlan perlu dijawab segera oleh Guan Eng kerana ia melibatkan kredibiliti kerajaan negeri,” ujarnya,

Tambah Rafizal, sekiranya Guan Eng gagal menjawab persoalan yang dikemukan maka Pemuda UMNO Pulau Pinang tidak akan teragak-agak untuk membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (SPRM).

“Apa yang lebih memeranjatkan adalah duit rakyat telah digunakan tetapi projek yang sepatutnya dilaksanakan sehingga hari ini tidak nampak bayang.

“Saya tidak nafikan jalan dari Tanjung Bungah ke Teluk Bahang memang memerlukan penambahbaikan kerana kesesakan teruk di waktu puncak ataupun berlaku kemalangan namun itu tidak bererti kerajaan negeri boleh menggunakan masalah ini sebagai alasan untuk perbelanjaan yang tidak sepatutnya,” katanya lagi.

Semalam dalam satu sidang media Pengarah Strategik dan Komunikasi BN, Datuk Seri Rahman Dahlan mendedahkan kos konsultasi yang begitu tinggi untuk projek jalan dari Tanjung Bungah ke Teluk Bahang  yang hanya sepanjang 10.53 kilometer sebanyak RM120.4 juta, 10 kali ganda daripada jumlah maksimum yang dibenarkan oleh Lembaga Jurutera Malaysia.

“Kita mahu Ketua Menteri Pulau Pinang jelaskan mengapa kos untuk konsultasi jalan yang hanya 10.53 kilometer dibayar dengan begitu tinggi iaitu 32 peratus daripada jumlah kos pembinaan keseluruhannya, RM 337.6 juta.

“Rakyat mahu tahu,  mengapa konsultasi untuk pembinaan jalan yang hanya 10.53 kilometer itu lebih tinggi daripada jumlah yang dibayar untuk khidmat konsultasi pembinaan terowong bawah laut yang lebih mahal dan berisiko tinggi, iaitu hanya sebanyak RM96 juta sahaja”, tegasnya.

0 comments:

Post a Comment