Sunday 27 August 2017

Negara Berada Di Landasan Betul Laksana GST- PM Najib


BALIK PULAU: Kerajaan tidak mungkin melaksanakan pelbagai pembangunan untuk rakyat sekiranya pergantungan kepada hasil sumber minyak dan gas masih kekal 41 peratus setiap tahun, kata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

Beliau berkata langkah mempelbagaikan sumber termasuk pelaksanaan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) telah menyelamatkan ekonomi negara daripada keadaan tenat.

"Bila saya mengambil alih pemerintahan negara, kita bergantung kepada hasil sumber minyak dan gas iaitu sebanyak 41 peratus. Tetapi hari ini, pergantungan kita hanya 14 peratus hasil daripada kita pelbagaikan sumber.

"Cuba bayangkan jika kita bergantung kepada 41 peratus hasil minyak seperti sebelum ini dan harga minyak merudum, apa akan terjadi kepada ekonomi kerajaan. Jawapannya boleh dikatakan tenat," kata beliau ketika berucap merasmikan Persidangan Pewakilan UMNO Bahagian Balik Pulau di sini, hari ini.

Najib yang juga Menteri Kewangan berkata kutipan GST memberikan hasil sebanyak RM41 billion kepada sumber kewangan kerajaan dan sekiranya pelaksanaan GST dihentikan, ia akan memberi masalah kepada pentadbiran negara.

"Setiap tahun, belanjawan negara bernilai RM220 billion dan bajet pembangunan negara dianggarkan dalam RM45 billion setiap tahun. Kalau ditolak dengan kutipan GST, negara hampir-hampir tiada peruntukan setiap tahun untuk pembangunan," kata beliau.

Beliau berkata segala usaha pembangunan yang dilaksanakan itu menunjukkan kemampuan kepimpinan Barisan Nasional (BN) dalam mentransformasikan negara demi kesejahteraan rakyat.

Najib berkata keadaan itu berbeza dengan pembangkangn yang hanya pandai berjanji untuk mendapatkan sesuatu tetapi tidak menepati janjinya seperti kerajaan DAP Pulau Pinang yang sebelum ini menjanjikan tiada kenaikan harga dalam tarif air tetapi tetapi telah empat kali menaikkan surcaj air.

"Apa yang pembangkang kata, kita tidak boleh pakai sebab tidak berasaskan realiti tetapi hanya untuk bagi orang seronok dan untuk populis serta mencapai matlamat mendapatkan kuasa," kata beliau.

Najib yang juga presiden UMNO turut membidas pembangkang kerana memperbesarkan isu kilang Lynas di Pahang sedangkan pada masa yang sama mereka berdepan isu kilang haram di Pulau Pinang.

Beliau berkata isu kilang haram di Sungai Lembu yang didakwa mencemarkan alam sekitar dan menyebabkan masalah kesihatan telah dibangkitkan sendiri oleh wakil PKR sedangkan isu Lynas tidak pernah dilapor menjejaskan kesihatan penduduk di kawasan sekitarnya seperti yang didakwa pembangkang.

"(Isu) Kilang Lynas diperbesarkan dan dijadikan isu sebelum pilihan raya kononnya menjadi punca kepada masalah radiasi, boleh sebabkan penduduk terkena kanser dan mati tetapi sampai hari ini tiada orang yang mati di Kuantan sebab Lynas," katanya.

Sehubungan itu, beliau mencabar pembangkang membuktikan berlakunya kematian atau penyakit kanser yang disebabkan oleh kilang Lynas.

"Tolong buktikan wahai pembangkang (jika) ada orang mati atau kena kanser sebab Lynas. Jangan bisu seribu bahasa," kata beliau.

- Bernama

0 comments:

Post a Comment