Tuesday 31 October 2017

Retorik Pembangkang & Kerajaan DAP P.Pinang


Tasek Gelugor - Sejarah telah membuktikan bahawa sejak Barisan Nasional (BN) mentadbir negara Malaysia, kerajaan BN yang dibentuk bukan sekadar berpolitik tetapi telah membawa satu pembangunan yang begitu pesat selain telah mengubah lanskap negara daripada sebuah negara di bawah jajahan kerajaan British kepada sebuah negara maju seterusnya membuktikan kerajaan sedia ada bukan retorik.

Buktinya dalam pembentangan bajet 2018 yang dibentangkan oleh YAB Datuk Seri Najib Tun Razak baru-baru ini telah menyatakan bahawa dalam sektor pembangunan pelancongan sahaja dijangka Malaysia akan menerima kehadiran lebih dari 28 juta pelancong pada tahun depan dan Malaysia adalah destinasi ke 11 paling popular di dunia.

Menurut Jahara ini merupakan petunjuk bahawa para pelancong berasa selamat dan yakin terhadap kestabilan politik dan kemakmuran masyarakat Malaysia.

Kerajaan Barisan Nasional juga jika dilihat berdasarkan "track record" sepanjang pentadbirannya telah pun berjaya membasmi kemiskinan.

Malaysia mempunyai tahap pembangunan yang cukup menakjubkan, di rantau asia tenggara pun Malaysia berada dikedudukan yang begitu membanggakan.

"Berbanggalah semua anak-anak Malaysia bahawa kita adalah sebuah negara yang cukup berdaulat dan bermaruah"

Jahara berkata demikian sewaktu berucap di program "Pentas Anak Muda - Politik Bukan Sekadar Retorik" anjuran Biro Penerangan Pemuda UMNO Negeri Pulau Pinang di Midtown Kubang Menerong, Tasek Gelugor baru-baru ini.

Barisan Nasional telah berjaya dari segi membawa perpaduan yang begitu tinggi dan baik sekali berbanding dengan negara-negara jiran dan banyak negara di dunia yang hanya mempunyai satu bangsa berbanding Malaysia yang memiliki kepelbagaian budaya , agama dan bangsa.

Kesan daripada itu Malaysia mampu menarik pelaburan yang begitu baik selain mendapat keyakinan yang tinggi daripada para pelabur kerana wujudnya kestabilan politik.

Selain daripada itu dasar pemerintahan yang boleh membawa kestabilan dan pembangunan serta pembangunan modal insan yang begitu tinggi, tahap pendidikan yang baik dan tahap interaksi yang tinggi mencakupi seluruh dunia telah memudahkan hubungan komunikasi seterusnya merancakkan pelaburan di Malaysia.

Merujuk kepada pembangkang di Malaysia, mereka begitu mudah menabur janji dan memberi harapan kepada rakyat contohnya bajet yang dibentangkan oleh pembangkang untuk menghapuskan GST, memberikan pendidikan percuma sampai ke tahap universiti dan lain-lain adalah bersifat retorik.

"Kita ambil contoh di Argentina, Argentina dah buat apa yang pembangkang janji kepada kita tadi, melaksanakan dasar politik yang begitu populis, mengsubsidikan begitu banyak menghamburkan begitu banyak kepada rakyat untuk menang dan mengekalkan kuasa sehingga negara itu bangkrap.

"Bangkrap sehingga ekonomi lumpuh dan rakyat keluar ke jalan berdemontrasi dan menuntut supaya kepimpinan itu ditukar," ujar Jahara.

Rakyat Malaysia tidak sesekali boleh memilih keadaan sedemikian, negara-negara yang hancur ekonominya seperti mana yang telah berlaku di Argentina dan sebagainya kerana apa yang telah dirancang oleh barisan pembangkang mempolitikkan GST misalnya untuk tidak mengutip cukai tetapi dalam masa yang sama menjanjikan pelbagai perkara kepada rakyat adalah satu perkara yang mustahil dan hanya janji-janji kosong.

"Kita perlu faham, GST adalah sistem percukaian, mana-mana negara pun terpaksa mengenakan cukai.Dulu kita ada "sales tax " kita ada "service tax", Sales tax 6% dan Service tax 10% apabila dijumlahkan ianya menjadi 16% sekarang GST hanya 6% jadi kita kena tengok bagaimana GST ini adalah sistem percukaian yang lebih efisien dan terbukti berjaya malah telah dilaksanakan di banyak negara didunia.

"Dan kita perlu melihat bahawa melalui GST juga kita telah dapat mengutip begitu banyak sekali cukai lebih dari RM40 bilion dan ini telah berjaya untuk menampung pelbagai perancangan kerajaan jadi adalah omong kosong sahaja, retorik kalau hanya menabur janji-janji yang tidak boleh ditunaikan." katanya.

Jahara kemudiannya memberikan contoh janji-janji retorik yang dilakukan oleh kerajaan negeri Pulau Pinang yang ditadbir oleh pembangkang.

Bukan sahaja kegagalan untuk menunaikan janji bagi memansuhkan tol Sungai Nyior tetapi juga janji untuk tidak menaikkan surcaj air malah peningkatan kos-kos lain sebenarnya turut disumbang oleh dasar kerajaan negeri Pulau Pinang seperti harga rumah, harga tanah, kos untuk berurusan dengan kerajaan negeri sama ada bagi tujuan membayar cukai tanah, cukai pintu , kos untuk urusan pembangunan, urusan dengan pejabat daerah semuanya telah naik berlipat kali ganda.

"Dulu setiap projek pembangunan kena bayar caruman perparitan sebanyak RM10 ribu seekar, sewaktu zaman Barisan Nasional, tapi sekarang kalau nak buat pembangunan atau kemajuan kena bayar RM50 ribu seekar bagi caruman perparitan, 500% kenaikan.

"Kalau pemaju nak buat, dia bayar tetapi dia "pass" balik kepada rakyat kepada pembeli, ini satu sahaja daripada faktor yang menyebabkan kenaikan harga rumah.

"Dan ingat tu, dah kutip RM50 ribu seekar, jumlah kutipan itu dah berpuluh-puluh juta sepatutnya diserahkan kepada Jabatan Pengairan dan Saluran (JPS) kerana ini adalah caruman perparitan, sepatutnya kutipan ini diserahkan kepada JPS untuk menyelesaikan dan membantu menyelesaikan masalah perparitan, banjir dan sebagainya.

"Tetapi kerajaan negeri Pulau Pinang tidak menyerahkan duit tu, dia masuk dalam poket MPSP dan kerajaan negeri dan bila kita cakap dan tanya barulah kata kami akan bagi pelan-pelan, sikit-sikit inilah dia retorik" tegasnya.

Menurut Jahara inilah perkara yang sebenarnya telah membebankan rakyat khususnya di Pulau Pinang seterusnya memperlihatkan kepada rakyat betapa dasar pembangkang sebenarnya lebih bersifat retorik.

0 comments:

Post a Comment