Wednesday 8 November 2017

Ucapan Bahas Bajet 2018 Pulau Pinang Ketua Pembangkang


UCAPAN
MESYUARAT KEDUA PENGGAL KELIMA
DEWAN UNDANGAN NEGERI PULAU PINANG YANG KE-13

YB DATO HJH JAHARA BINTI HAMID
ADUN KAWASAN TELOK AIR TAWAR

6 NOVEMBER 2017 (ISNIN)

Assalamualaikum wbt dan Salam Negaraku Malaysia.

YB Dato' Yang Dipertua,

Terima kasih kerana memberi peluang kepada saya untuk membahas Ucapan Bajet 2018 Negeri Pulau Pinang yang telah dibentangkan oleh YAB Ketua Menteri Pulau Pinang pada 2 November 2017 yang lepas.

Sebelum itu, izinkan saya untuk merakam penghargaan dan kegembiraan saya dan rakan-rakan di atas kelainan seni hiasan di Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang pada sesi kali ini yang lebih ceria dan indah dengan bunga-bungaan sungguh dapat menceriakan semua yang hadir dalam suasana yang agak tegang sekarang diambang PRU-14!

Boleh dilihat Ketua Menteri dan Kerajaan Negeri begitu memfokuskan untuk memberi habuan-habuan kepada pelbagai lapisan dan kumpulan rakyat bagi menambat hati mereka sehingga sanggup mendahulukan bayaran bonus RM2,000.00 kepada penjawat awam untuk tahun 2017 walaupun bajet yang disediakan adalah untuk tahun 2018. Jangan kalut.. pada hemat saya, PRU-14 tak akan dibuat pada tahun ini..tahun 2017 ni tinggal 55 hari saja lagi!! (nampaknya Ahli Permatang Pasir begitu keseorangan di Dewan kali ini – mungkin kegusaran kerana dan “bercerai” tapi duduk serumah dah, tuan tanah dah bagi notis untuk kosongkan tapak!).

YB Dato' Yang Dipertua,

Prinsip Utama Bajet Marhaen yang dibentangkan ialah untuk memastikan kehidupan dan kebajikan rakyat “kalis masa depan” - lakaran 10 tahun ke hadapan – unjuran pertumbuhan KDNK = 6%. Sebenarnya Bank Dunia telah menyemak semula pertumbuhan ekonomi Negara Malaysia pada separuh tahun pertama 2017 kepada 5.7%. Defisit fiskal Negara juga menurun daripada 6.7% daripada KDNK pada tahun 2009 kepada 3% pada tahun 2017 dan tahun 2018 akan terus turun ke 2.8%. Impaknya Penarafan Kredit Malaysia adalah A- dengan prospek yang stabil iaitu hasil dari pengurusan ekonomi yang baik

Bahawasanya KDNK per kapita di Pulau Pinang meningkat sebanyak 30% pada tahun 2016, kadar pengangguran hanya 2.1% adalah testimoni bagaimana Pulau Pinang sebagai satu dari negeri dalam Persekutuan Malaysia telah dapat melayari arus perdana pembangunan mampan Negara Malaysia yang diurus tadbir dengan cekap dan efisien. Konsep Federalisme/Persekutuan telah terbukti membawa impak besar kepada Negeri Pulau Pinang. Ini dizahirkan dengan aliran masuk pelaburan dari luar negara ke Negeri Pulau Pinang hasil hubungan baik Malaysia dengan negara dagangan besar Amerika Syarikat, China, India dan Arab Saudi yang memberi keyakinan untuk datang melabur di Negara yang stabil dan ditadbir urus dengan baik.

Pengumuman oleh YAB Perdana Menteri bahawa peruntukan akan diberi kepada Pulau Pinang untuk menaik taraf Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang adalah bukti bahawa Kerajaan Persekutuan tidak mengabai / menganaktirikan Pulau Pinang walaupun diperintah oleh Pembangkang yang sentiasa menidakkan dan mengecil-ngecilkan usaha Kerajaan Pusat dan melemparkan pelbagai tuduhan negatif kepada Kerajaan Barisan Nasional di Putrajaya! Ini  termasuk membantu Pulau Pinang mengurangkan 95% hutang Kerajaan Negeri kepada Kerajaan Persekutuan dengan perjanjian pengstrukturan air yang dibuat pada tahun 2011. Bila Kerajaan  Negeri memindah hutang sebanyak RM655.24 juta dengan memajak aset air dengan bayaran RM14.56 juta setahun. Ketua Menteri mendabik dada menyatakan itu semua hasil kecekapan urus tadbir CAT Pulau Pinang!

Jadi tak benarlah diputar belit dan fitnah mengatakan Malaysia dah bankrap dan Kerajaan Negeri pula begitu bijak mengurus kewangan dalam masa 2 tahun dah dapat kurangkan hutang sebanyak RM655 juta! Bercakap benar lah...jangan menipu rakyat!

Sehubungan dengan itu juga, perlukah diakui bahawa kenaikkan pendapatan isi rumah di Pulau Pinang adalah hasil juga dari penambahan pendapatan boleh guna (disposable income) yang dinikmati oleh 391,4945 penerima BR1M di Pulau Pinang dengan jumlah terimaan sebanyak RM349,023,900.00 untuk tahun 2017 sahaja dimana 55% adalah berpendapatan kurang dari RM3,000.00

  6.53%           - berpendapatan RM3,000.00 – RM4,000.00
  38.51%         - kategori individu RM2,000.00 ke bawah

Sekiranya bajet tahun 2018 Kerajaan Negeri adalah bajet yang mengutamakan golongan “MARHAEN” iaitu jumlah terbesar (M40 & B40) dan prinsipnya  adalah bajet kalis masa hadapan (futureproof) hendaklah ada asas perancangan untuk menyelesaikan beberapa isu dan masalah yang dihadapi oleh kebanyakkan rakyat Pulau Pinang, bukan sahaja bagi ikan tapi juga bagi pancing, bukan kecualikan lesen penjaja saja tapi sediakan bayak tempat menjaja yang kalis saman dan kompoun PBT di tempat-tempat yang mereka boleh cari makan!

Kerajaan Pusat akan menyediakan bantuan pembiayaan dengan kadar faedah rendah untuk peniaga kecil dan pengusaha  foodtruck – mana dia tempat-tempat yang stategik dan sesuai untuk dijadikan foodtruck park?

YB Dato' YDP,

Walaupun kadar pengangguran rendah di Pulau Pinang tapi kos sara hidup tinggi dan rumah-rumah tidak mampu dimiliki oleh golongan muda (1st buyers) kos untuk berurusan dengan Kerajaan Negeri bertambah berlipat ganda di Pejabat-Pejabat Daerah, PBT & air. Bayaran letak kereta dulu sehingga jam 5 petang sahaja, sekarang nak keluar makan petang / malam pun kena bayar tempat letak kereta sampai jam 12 malam. Masalah kesesakan lalu lintas tidak dapat diselesaikan sampai sekarang. Bayaran ganti tempat letak kereta oleh pemaju banyak dikutip oleh PBT tapi tak ada pun penyediaan tempat-tempat letak kereta berpusat baru dibina di bandaraya untuk rakyat berurusan di bandar.

Tak guna bagi sikit pada rakyat tapi ambil balik lebih banyak!

BANJIR DAN TANAH RUNTUH

YB Dato Yang Dipertua,

Pada 21 Oktober 2017, bumi bergegar tanah runtuh dan besi panas jatuh atas riba Kerajaan Negeri! Ketua Menteri cepat-cepat menangkis dan menyangkal kebertanggungjawaban dengan mengatakan ianya kemalangan di tempat kerja tanpa menoleh ke kiri dan ke kanan!! 11 nyawa telah terkorban dan semua yang tinggal di kawasan projek lereng-lereng bukit terutama di Paya Terubong tidur tak lena, bimbang kemungkinan tragedi yang sama menimpa mereka! Siapa yang bersalah? Tak cukup dengan masalah banjir, air terjun teh tarik dan bukit gondol sekarang bahaya tanah runtuh dan memori tragedi Highland Tower menghantui pemikiran & perasaan rakyat Pulau Pinang. Mangsa yang terkorban perlulah diberi pembelaan. Jawatankuasa Siasatan akan mengambil masa untuk mencari jawapan dan mencadangkan penyelesaian.

Bila hujan lebat orang Pulau Pinang susah hati tambah-tambah yang tinggal di Jalan P Ramlee dan Couterhall. Tapi sekurang-kurangnya kawasan itu telah secara tradisi banjir. Sekarang kawasan-kawasan yang tak pernah banjir pun ditenggelami air bila hujan sikit. Kita dimaklumkan Pulau Pinang mengalami banjir kilat sebanyak 119 kali sejak 2013.

Kalau kita lihat peta Pulau Pinang, sungai di pulau semuanya pendek-pendek dan mengalir terus ke laut. Oleh sebab itu jarang berlaku banjir berbanding dengan di Seberang Perai yang sungai-sungainya lebih panjang dan tanah pamah yang rendah dan landai dan selalu mengalami banjir. Apabila hujan di hulu sungai di sebelah Kedah terutama di kawasan Empangan Pedu – air akan melimpah melalui Sungai Muda ke hilir dan kawasan SPU akan banjir. Pada tahun 2003 bajir besar telah berlaku dan hampir 1/3 daripada kawasan pamah di Seberang Perai ditenggelami air tapi di Pulau Pinang sedikit sahaja yang berlaku banjir di kawasan Sungai Pinang, Balik Pulau dan di Batu Maung. Selepas banjir besar itu banyak pusat penempatan banjir dibina untuk menghadapi masalah banjir bila berlaku lagi. Kerajaan Pusat setelah melihat kerugian besar dan kesusahan rakyat di Seberang Perai dan Kuala Muda, Kedah telah melaksanakan Projek Tebatan Banjir dengan meluruskan dan mendalamkan Sungai Muda dan Sungai Perai serta anak-anak sungai dengan perbelanjaan besar sebanyak RM500 juta. Sekarang banjir besar dan tinggal sejarah dan pusat-pusat penempatan banjir ditukar guna untuk jadi dewan orang ramai dan berbagai aktiviti masyarakat setempat.

Sepuluh tahun kebelakangan ini, fenomena banjir seperti sungai teh tarik sudah menjadi air terjun teh tarik! Kawasan-kawasan taman dan pekan yang sebelum ini tak pernah banjir telah tenggelam bila saja hujan lebat telah mengejutkan rakyat Pulau Pinang. Banjir amat teruk menyebabkan kesengsaraan, kerosakan harta benda, kesesakan lalu lintas, kehilangan produktiviti dan kekecewaan!

Setiap kali banjir disalahkan hujan lebat dan Kerajaan Negeri menyalahkan Kerajaan Pusat kerana lambat menyalurkan peruntukan untuk tebatan banjir. Memetik kenyataan Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar, Dato Seri Wan Junaidi baru-baru ini berkata projek tebatan banjir tidak dapat menghentikan banjir tapi hanya boleh membantu mengurangkan kesan banjir kerana banyak lagi isu lain yang turut menyumbang kepada masalah itu! Beliau juga memberi amaran bahawa data taburan hujan pada masa kini juga tidak lagi dapat digunakan untuk projek tebatan banjir kerana corak taburan hujan telah berubah dalam beberapa tahun yang lalu.

Cadangan dan tuntutan oleh organisasi yang sayangkan Pulau Pinang supaya masalah banjir di Pulau Pinang di atasi amatlah bertepatan dan perlu diberi perhatian dan tindakan oleh Kerajaan Negeri :-

i.      Hentikan pembangunan berlebihan dan wujud lebih banyak hutan konkrit.

ii.     Pemotongan bukit dan pembangunan di cerun mestilah dihentikan dengan segera. Ini boleh dilakukan oleh Kerajaan Negeri dengan tidak meluluskan sebarang pembangunan di lereng bukit dan tanah bukit.

iii.    Kerajaan Negeri perlu segera meminda garis panduan “projek khas” 2009 untuk melarang semua pembangunan di tanah bukit, kecuali jika ia untuk perkhidmatan awam penting.

iv.   Cerun bukit yang terdedah dan cerun serta ruang yang luas yang tandus perlu dipulihkan semula dan dilindungi untuk mencegah hakisan tanah.
v.    Penguatkuasaan yang tegas, tindakan mencegah dan berkesan perlu diambil oleh pihak berkuasa yang berkaitan termasuk pihak berkuasa tempatan terhadap mereka yang membersihkan tanah secara haram atau tidak mematuhi syarat yang dikenakan bagi mencegah hakisan tanah.

vi.   Pemantauan kawasan cerun bukit dengan kerap oleh pihak berkuasa tempatan.

vii.  Pengisytiharan awam oleh pihak berkuasa tempatan bagi kawasan bukit dan cerun yang tidak selamat.

viii. Memerlukan lebih banyak penanaman pokok dan ruang terbuka hijau

ix.   Membersihkan longkang dengan kerap agar tidak tersumbat.

x.    Menyediakan Rancangan Tempatan supaya dapat mengawal perancangan.

xi.   Memastikan mereka yang berkuasa dan bertanggungjawab dalam kerajaan adalah mereka yang profesional, jujur, mempunyai integriti dan pengalaman serta bertanggungjawab terhadap tindakan mereka.

xii.  Meningkatkan penguatkuasaan dan kebertanggungjawaban bukan hanya dalam agensi kerajaan tetapi juga dalam badan profesional seperti Lembaga Jurutera Malaysia.

Kerajaan Negeri dalam keghairahan untuk membangunkan Pulau Pinang telah mengenepikan pandangan dan bantahan raktyat! Saya kasihan kepada YB Tanjung Bungah dan lain-lain YB Backbencher termasuklah YB Penanti yang tidak putus-putus bersuara tentang isu banjir dan masalah penduduk di Penanti, tapi Kerajaan Negeri dan PBT buat pekak! YB dulu terpaksa akur dengan arahan parti tak sokong usul kami, kali ini ikut kata hati “follow your conscience, sokong usul BN untuk menghentikan semua projek di lereng bukit dan mengkaji semula yang mana telah diluluskan. Keselamatan dan kesejahteraan rakyat lagi utama! Ni Pulau Pinang, bukan Hong Kong!

Sudah tiba masanya untuk melihat dan mengkaji semula penguatkuasaan di bawah;
i.      Akta Pemeliharaan Tanah 1960

ii.     Pelan Dasar Kawalan Perancangan dan Pembangunan 1996 – hentikan perlingkungan semula tanah-tanah bukit untuk tujuan pembangunan.

iii.    Kuatkuasakan sepenuhnya garis panduan manual – Saliran Mesra Alam Edisi ke-2 (MSMA) garis panduan melibatkan sungai dan rezab sungai, Integrated Shoreline Management 2010, Garis Panduan TPS 1/97 Kawalan Hakisan berikutan dari pembangunan di kawasan pantai.

iv.   Kaji Semula Struktur Pulau Pinang 2020 yang digazet pada tahun 2007 yang membuat pengecualian kepada “special projects” dan garis panduan “special projets” - Apa yang special tentang projek tanah di Sungai Ara yang terletak melebihi 6 meter tinggi diluluskan pada 2011 untuk projek banglo dan menara? Difahamkan sejak 2008-2015 sebanyak 6 projek di kawasan lebih dari 76 meter tinggi diluluskan oleh PBT di Paya Terubong, Tanjung Bungah, Batu Feringgi, Balik Pulau & Teluk Kumbar – bukankah ini kawasan berisiko tinggi?

(Special projek ditakrifkan – projek infrastruktur awam, perumahan yang diberi kelulusan dizon semula dan untuk pertanian)

v.    Menggazetkan Plan Tempatan

Cukup-cukup lah!! Kenapa Kerajaan Negeri memandang serong ke atas usaha Penang Forum? Sepatutnya usaha mereka untuk membantu menganalisa masalah banjir dan tanah runtuh dengan pakar-pakar dalam bidang berkenaan dihargai. Penang Forum menyuarakan masalah dan kebimbangan rakyat terutama mereka yang terjejas akibat masalah itu dan sayangkan Negeri mereka!

Pengumuman bajet RM10 juta oleh Ketua Menteri untuk perlindungan lereng bukit bersama dengan kajian perubahan iklim adalah terlalu kecil dan terlalu lewat setelah 10 tahun memerintah dan 119 kali banjir dan hilang 11 nyawa! Kerajaan Negeri perlu lebih serius dalam usaha untuk menangani dan mengelak masalah banjir di Pulau Pinang.

WANITA & KELUARGA

YB Dato' Yang Dipertua,

Bulan November telah diisytiharkan sebagai Bulan Keluarga Kebangsaan 1 Malaysia (BKK1M) bagi mengukuhkan keluarga sebagai institusi sosial yang menjadi teras Masyarakat – 1 Malaysia Family First (Keluarga diutamakan) – Saya sayang keluarga saya disambut dengan program-program:
  Family Walk
  Family Picnic
  Creative Family
  Eco Family dan lain-lain program kekeluargaan

Apa yang menarik ialah di dalam dunia digital tanpa sempadan sekarang ialah ancaman dunia siber ke atas kanak-kanak. Kita dapat memulakan sekarang, masalah judi siber tapi yang menyeramkan ialah penyangak Pedofile dalam siber, pelacuran dalam siber, anak-anak menjadi obses kerana menjadi ulat siber, renggangnya hubungan kerana pengaruh siber, penceraian juga berpunca dari pengaruh siber dan pelbagai lagi masalah sosial rentetan pengaruh siber.

Laporan Indeks Kesejahteraan Keluarga (IKK) 2016 menunjukkan indikator kawalan tergadap penggunaan teknologi komunikasi rendah pada tahap 5.28/10. Kalau indikator ini ialah ukuran untuk bawah 18 tahun, pada saya kawalan yang lebih tinggi perlulah dibuat untuk kanak-kanak bawah 10 tahun kerana dalam usia yang sangat muda mereka mudah sangat dipengaruhi, ditipu dan dianiyai kalau dulu – waktu makan adalah waktu bersama keluarga, sekarang pun ahli keluarga makan depan tv.

Kanak-kanak sekarang banyak menghabiskan masa menonton TV/ASTRO dan melayari Internet di mobile phone, tablet daripada berinteraksi dengan ahli keluarga, (bersukan dan menjalankan aktiviti luar dan riadah yang sihat). Kajian juga mendapati kanak-kanak bawah 2 tahun yang dibiarkan menonton TV akan mengganggu tidur dan tumpuan bila dewasa dan susah memberi fokus kepada pembelajaran di sekolah.

Rangsangan atau stimulasi sensori dalam alam realiti berkurangan dan sel-sel otak tidak berhubung dengan baik kerana menonton tv atau bermain gadjet hanya melibatkan efek 2D yang bukan realiti. Kajian juga mendapati kanak-kanak yang lambat bercakap kerana kurang bercakap dengan ibu bapa atau keluarga kerana kurang kosakata yang disimpan dalam lexical database otak! Dengan itu tidak dapat membesar dengan normal.

Revolusi Digital telah membawa banyak kemudahan dalam cara berkomunikasi & cara bekerja dan merupakan evolusi dan hala tuju  masa depan dunia. Ia juga adalah pedang dua mata yang ada kesan negatifnya dan perlu ditangani dengan bijak dan berkesan. Kaedah pembelajaran pun akan bertambah dengan penggunaan tablet di sekolah-sekolah yang sekali gus dapat mengatasi masalah beg sekolah yang berat ditanggung oleh pelajar dan rakyat perlu mendepani perubahan ini dengan positif dan efektif.

Rumusannya?

Dalam bajet yang dibentangkan ada peruntukan untuk kempen “I Love Penang” yang akan dilancarkan tahun depan, ia menjadi kosong kalau tidak diisi dengan intipati “I Love My Family” ! Sayangnya tidak ada peruntukan yang disediakan atau sebarang rancangan dibuat untuk mengukuhkan asas atau PASAK institusi keluarga dan masyarakat di Pulau Pinang.

GEJALA SOSIAL

YB Dato' Yang Dipertua,

YB Padang Kota telah menjawab soalan saya bagi pihak Ketua Menteri berkenaan pusat-pusat hiburan keluarga, karaoke, snooker dan rumah urut yang telah diluluskan sejak tahun 2008.

Dimaklumkan bahawa;
Bilangan lesen yang telah diluluskan oleh MBPP sejak 2008



Lesen hiburan awam yang diluluskan tanpa sokongan PDRM adalah berdasarkan ulasan keseluruhan jabatan lain dan tidak ada sebarang masalah kacau ganggu dan tidak ada bantahan oleh penduduk sekitar.

Soalan: (a) Kacau ganggu
                  (b) Bantahan penduduk sekitar

Bila terjadi sebelum lesen diluluskan atau selepas diluluskan?

Isunya :-
i.      Lesen diluluskan walaupun tanpa kelulusan PDRM – Kenapa PDRM tak sokong?

ii.     Kacau ganggu & bantahan hanya selepas dibuka premis! Dah lambat

iii.    Kenapa banyak sangat yang terus beroperasi tanpa lesen? Kenapa penguatkuasaan PBT terlalu lemah?

iv.   Banyak juga yang beroperasi sebagai topeng – menutup kegiatan haram & tidak bermoral di dalam spt pusat hiburan & karaoke jadi tempat pelacuran dan jadi tempat judi haram!

Syabas kepada PDRM Pulau Pinang yang telah mengambil langkah serius untuk menangani dan membanteras judi haram. Ketua Siasatan Jenayah Pulau Pinang pasa 10 Oktober 2017 bahawa pihak polis telah membuat sebanyak 240 serbuan ke atas premis-premis yang berlesen dan tidak berlesen dan menangkap seramai 298 pekerja dan orang yang sedang berjudi, merampas 478 simulator, 709 slot mesin judi, 149 komputer, 23 tablet, 13 telefon pintar, 1 laptop dan wang tunai berjumlah RM97,061.

Hasilnya banyak premis judi haram telah tutup termasuk beberapa di kawasan saya. Kebanyakkan premis ini telah tutup tetapu mungkin asa yang baru akan dibuka. Walau apa pun, tahniah kepada PDRM yang telah berjaya membersihkan judi haram di Pulau Pinang!

Rumusanya: -
Apakah langkah-langkah yang akan diambil untuk memastikan pusat-pusat hiburan keluarga, karaoke, snooker dan rumah-rumah urut tidak menjadi punca gejala sosial dan dibiarkan berleluasa beroperasi dan disalahguna?
Ada yang beroperasi secara haram bertahun-tahun seolah-olah pihak berkuasa sengaja memejam mata atas kesalahan itu?

WANITA DAN TENAGA KERJA

Laporan dalam rencana Penang Monthly bulan September 2017 mengenai Penyertaan Wanita dalam Sektor Pekerjaan menunjukkan bahawa Pulau Pinang mempunyai lebih ramai peratusan wanita yang boleh bekerja mempunyai pekerjaan di Pulau Pinang iaitu 57.9% berbanding 54.3% di Malaysia daripada tahun 2016 sejak 5 tahun kebelakangan ini. Kadar pengangguran wanita di Pulau Pinang ialah 2.2% di bawah kadar national 3.9% dan setiap tahun jumlah pekerja wanita yang mempunyai pelajaran menengah tinggi (berijazah) meningkat dari 31.3% pada tahun 2012 ke 37.6% pada tahun 2016. Tetapi hanya 2% wanita menjadi majikan berbanding dengan lelaki. Sebanyak 5-6% (employeers) 27.6% wanita yang bekerja adalah dalam kategori mahir, profesional, pengurus dan 40% separuh mahir (pengkeranian, setiausaha) 32% kurang mahir (pertanian, operator kilang dll). 84% wanita bekerja adalah bergaji, ada juga yang bekerja di rumah yang tidak bergaji.

Penduduk Pulau Pinang mempunyai 49.7% wanita tapi hanya 41.6% merupakan tenaga kerja. Lebih ramai wanita yang berpelajaran boleh memasuki pasara buruh jika disediakan lebih banyak insentif. Sebab itu di peringkat kebangsaan bebrapa insentif telah diperkenalkan seperti;

i.      Mengenakan syarat ke atas bangunan-bangunan pejabat dan kompleks baru untuk meneydiakan ruang atau pusat jagaan kanak-kanak.

ii.     Pengurangan cukai kepada majikan yang mengambil pekerja wanita yang berhenti untuk menjaga anak-anak.

iii.    Menambah peruntukan tabung bantuan/pinjaman Tekun dan 1Azam yang kebanyakkannya dimanafaatkan oleh wanita.

iv.   Mensasarkan 30% penglibatan wanita sebagai Pengarah-Pengarah Syarikat GLC

v.    Cuti bersalin selama 90 hari untuk wanita di sektor swasta.

Sumbangan tenaga kerja wanita ke arah peningkatan ekonomi negeri ini adalah cukup penting dan boleh dipertingkatkan lagi dengan mengwujudkan peluang, persekitaran dan insentif yang mencukupi sebagai galakan. Usaha dalam Gander Budgeting yang diperkenalkan belum dapat dilihat impaknya. Tak cukup dengan patisipasi wanita dalam jawatankuasa-jawatankuasa peringkat  dan persatuan penduduk, Majlis Perbandaran, tetapi partisipasi perlu juga dizahirkan kesungguhan di sektor swasta dan sektor-sektor strategik seperti perkilangan dan perkhidmatan yang merupakan “engine of growth”. Gender mainstreaming Gender Participation, Empowerment & Emancipation.

Mengarusperdanakan wanita ialah melibatkan dan memperkasakan wanita dalam bidang yang strategik dan mengembelingkan sumber tenaga serta kemahiran wanita sebagai komponen pembangunan ekonomi dan memupuk kesaksamaan dalam semua aspek.

Peluang kerja untuk wanita memang tinggi di Pulau Pinang, bahkan Negeri ini banyak bergantung kepada buruh luar untuk memenuhi keperluan tenaga kerja dalam industri dan perkhidmatan. Sekarang kalau ke restoran, hotel ramai pekerja Vietnam, pembantu rumah pula ramai dari Indonesia, Filipina, stesen minyak dan sektor pembinaan ramai dari Bangladesh dan Nepal. Hal ini seolah-olah ada pengkhususan sektor). Pusat hiburan pula banyak China Dolls!

Jika sasaran untuk mendapat penyertaan buruh wanita sebanyak 65% dan jumlah (yang boleh bekerja) seperti ekonomi negara berpendapatan tinggi maka RM15 juta yang diperuntukan sebagai bantuan Penjagaan Anak untuk ibu bekerja dengan bayaran RM300 setahun adalah terlalu sedikit. Lebih baik peruntukan itu digunakan untuk mengwujudkan lebih banyak pusat-pusat jagaan kanak-kanak di tempat-tempat yang sesuai. Tak kan lah usaha Kerajaan Negeri berhenti setakat itu?

ISU TASKA DAN PUSAT JAGAAN KANAK-KANAK (PJKK)

Dalam jawapan kepada soalan saya dimaklumkan;


Berdaftar
Tidak Berdaftar
Taska
148
21
PJKK
62
40

Masalah utama ialah kos permohonan tukar guna bangunan kediama di peringkat PBT yang tinggi. Kerajaan Negeri memberi diskaun sebanyak 90% ke atas bayaran untuk tukar guna taska dan PJKK di PBT yang beroperasi sebelum 15 September 207. Tempoh diskaun sehingga 14 September 2018. Taska dan PJKK kebanyakkan beroperasi di taman-taman perumahan kerana mudah untuk ibu bapa hantar anak sebelum pergi kerja. Usaha setaka ini belum mencukupi. Ini hanyalah untuk pemilihan pada mereka yang tidak berlesen.

Isu disini adalah:
Untuk menggalakan wanita bekerja perlu ada kemudahan pusat jagaan kanak-kanak. Ini boleh disediakan dekat rumah atau dekat pejabat/tempat kerja. Buat masa ini kemudahan ini tidak cukup di negeri ini. Yang mampu menggaji pembantu di rumah atau jiran-jiran untuk menjaga anak. Kalau kita nak galakkan lebih ramai wanita bekerja maka perlulah dasar yang lebih memudahkan penubuhan taska dan PJKK dibuat. Tunjukan contoh melalui TELADAN – kerajaan dan agensi negeri haruslah menambah pusat-pusat jagaan ini. Galakkan juga perlu diberi kepada pengusaha-pengusaha untuk mengwujudkan dan menambah baik pusat mereka. Kenapa pusat-pusat hiburan begitu banyak di Pulau Pinang tetapi taska terlalu sedikit?


JETI NELAYAN BAGAN AJAM

YB Dato' Yang Dipertua,

Pada tahun 2010 sebuah jeti nelayan telah dibina di Pantai Bagan Ajam. Ianya boleh menempatkan sebanyak 200 bot nelayan dan menelan belanja sebanyak RM40 juta untuk dibina dan tapak jeti memerlukan tambahan seluas 2.5 ekar. Jeti berkenaan telah siap dan diserahkan kepada Lembaga Kemajuan Ikan Malaysi (LKIM) Pulau Pinang dan digunakan oleh nelayan-nelayan dari kawasan Bagan dan Bagan Ajam.

Perancangan asalnya ialah dalam 2 fasa iaitu;

  Fasa Pertama        -         menambak pantai dan membina jeti

  Fasa Kedua  -         membina kemudahan untuk nelayan seperti                                       stor pukat, pejabat persatuan, bilik sejuk dan                                  industri kecil hiliran untuk aktiviti ekonomi                                               nelayan.

Sekiranya fasa kedua tidak dilaksanakan maka jeti dan kawasan berkenaan tidak dapat dimanafaatkan sepenuhnya oleh lebih 200 nelayan dan keluarga mereka di situ, tetapi untuk membolehkan fasa kedua dibuat dan Kerajaan Pusat menyalurkan peruntukan, ianya memerlukan kepastian berkenaan tapak tanah yang telah ditambun atau HEADLAND. Kebenaran untuk mengguna tanah tersebut perlu diperolehi dari Kerajaan Negeri.

Dalam jawapan kepada soalan saya, YB Seberang Jaya menyatakan bahawa Kerajaan Negeri tidak menerima sebarang permohonan LPS secara rasmi oleh LKIM. Beliau juga menyatakan bahawa Kerajaan Negeri sentiasa membantu LKIM dan Nelayan Bagan Ajam dan bersedia memberi pertimbangan ke atas permohonan oleh LKIM.

Bersama saya ada salinan permohonan untuk Lesen Pendudukan Sementara yang dibuat oleh LKIM bertarikh 12 April 2016 yang sampai sekarang tidak dijawab.

Saya berharap YB Seberang Jaya dapat membantu LKIM dan Nelayan Bagan Ajam seperti yg dinyatakan dalam jawapan kepada soalan saya bagi mendapat persetujuan Kerajaan Negeri untuk membenarkan penyediaan kemudaha-kemudahan untuk nelayan dibina di kawasan berkenaan.

Nelayan adalah sebahagian dari rakyat “MARHEAN” yang dipelopori oleh Ketua Menteri dan seharusnya dibantu. Peruntukan untuk tujuan itu akan saya dan Ahli Parlimen usahakan sendiri.

YB Dato' Yang Dipertua,

Sebelum saya mengundur diri izinkan saya menyusun sepuluh jari memberi penghormatan dan penghargaan kepada YB Dato' Yang Dipertua yang adil bistari, kepda semua pegawai agensi Persekutuan dan Negeri atas kerjasama dan sokongan yang diberi selama ini.

Selama 23 tahun saya menghambakan diri sebagai Ahli Dewan, sebagai backbencher, Ahli Majlis Kerajaan dan mengetuai barisan rasanya dah korbankan segalanya untuk berbakti kepada pembangunan rakyat tanah bertuah ini. Negeri yang makmur rakyat yang sejahtera, itulah usaha dan impian kita semua.

Sedikit nukilan untuk dikunyah
Bila dah terhantuk kena tengandah
Inilah realiti sekadar alkisah

YB Dato' Yang Dipertua,

Bila mendengar guruh di langit
Janganlah air di tempayah dicurahkan
Gegar gempita petir sabung menyabung
Namun hujan turun tak seberapa

Untuk mendapat kuasa janji segala-galanya
Rakyat termakan manisnya gula-gula
Bila dinobat di atas takhta
Tersedar mahkota terlalu besar di atas kepala
Apa yang dikata sukar dikota
Gula-gula disangka pahit rasanya

Nak hapus monopoli, ekonomi saksama
Namun PDC telco gondol semua
Bebaskan maklumat, pintu terbuka
Tapi yang terjadi adalah sebaliknya


Imej bersih, telus dan sempurna
Namun terpalit berbagai onak dan noda
Bukan sekadar tercemar udara!
Najis berselaput di segenap anggota
Terus sangkal selagi seboleh lari
Manakan mungkin sembunyi dibelakang jari

Kepada rakyat Pulau Pinang
Renung-renungkanlah dengan teliti
Hari yang lepas masakan kembali
Namun matahari kan terbit setiap pagi


Dengan itu YB Dato' Yang Dipertua saya berundur diri.

Assalamualaikum wbt.

CLEANER, GREENER PENANG?

Laporan Jabatan Alam Sekitar 2011 mendapati 10 daripada 24 sungai di Negeri Pulau Pinang tercemar;
  6 kelas 4 dalam Index Kualiti Air
  9 separuh tercemar
  5 bersih

Kualiti air sungai dan air laut yang rendah akan memberi kesan negatif dan kemusnahan kawasan hutan paya, pantai, kawasan mainan ikan menjejaskan hasil tangkapan dan menjejaskan ekosistem di Pulau Pinang. Laporan Jabatan Alam Sekitar juga mendapati kandungan ESCHERICHIA COLI paling tinggi di Kuala Sungai Pinang (Jelutong), Kuala Sungai Pinang (Balik Pulau), Kuala Sungai Perai dan Kuala Sungai Juru. Iaitu pencemaran bakteria dari najis manusia dan binatang yang datang dari buangan domestik dan industri.

Tambakan laut pula telah memusnahkan lebih 70% hutan paya bakau dan pantai putih indah telah menjadi kawasan berselut. Senario ini memberi kesan buruk kepada rakyat Pulau Pinang terutama peminat makanan laut.

Akibatnya hasil tangkapan merosot, harga hasil laut meningkat – ikan kembung yang dahulu makanan rakyat “MARHAEN” sudah tidak mampu dibeli, banyak spesisi ikan dan cengkerang pupus. Hasil kerang menurun sehingga 84% dan harga melambung tinggi. Udang galah dah mencecah RM100 sekilo! Bekalan makanan negeri menurun dan Pulau Pinang terpaksa mengimport hasil laut yang kurang mutunya. Ingat kes ikan mati di Seberang Perai Selatan?

Nelayan pantai yang bergantung hidup kepada kawasan ikan yang begitu subur dahulu sudah amat terjejas. “SEA HARVESTING” bukan sahaja menyedut pasir di dasar laut tetapi meghapuskan khazanah laut dan menjejaskan marin ecosistem dan bila digabungkan dengan kelemahan kawalan pembuangan sisa-sisa buangan ke dalam sungai dan laut merupakan resipi kemusnahan!

Adakah rakyat Pulau Pinang mahu membayar kos pembangunan dengan kemusnahan?


Pertubuhan Pelindung Khazanah Alam (PEKA) mendapati dalam tinjauannya di kawasan-kawasan bukit di negeri ini mendapati kebanyakkan kawasan tanah tinggi di lima daerah Pulau Pinang mempunyai  kesan kemusnahan akibat ditarah akibat dari pembangunan yang diluluskan dan penerokaan hutan yang tidak dikawal seperti yang ditegur dalam Laporan Ketua Audit Negara 2016.

Presiden PEKA Puan Sri Shariffa Sabrina Syed Akil berkata, Pulau Pinang sebagai tapak warisan bukan sahaja perlu memelihara bangunan-bangunan warisan sebaliknya perlu menjaga dan memberi perhatian terhadap pemuliharaan dan mengekalkan kehijauan alam sekitarnya.


Tindakan segera perlu diambil sekarang sebelum nasi menjadi bubur!

13 comments:

  1. SILA BACA!!!! SILA BACA!!!! SILA BACA!!!! SILA BACA!!!!

    Hey Guys !!! Sangat gembira saya mendapat saya dari Mike Fisher. Kad ATM kosong saya boleh mengeluarkan $ 2,000 setiap hari. Saya mendapatnya dari minggu lalu dan sekarang saya mempunyai $ 14,000 secara percuma. ATM kosong mengeluarkan wang dari mana-mana mesin ATM dan tidak ada nama di atasnya, ia tidak dapat dikesan dan kini saya mempunyai wang untuk perniagaan dan wang yang cukup untuk saya dan keluarga saya untuk hidup. Saya sangat gembira saya bertemu Mike Fisher kerana saya bertemu dua orang di hadapannya dan mereka mengambil wang saya tanpa mengetahui bahawa mereka adalah penipuan. Tetapi saya gembira sekarang. Mike Fisher menghantar kad melalui DHL dan saya mendapatnya dalam masa dua hari. Dapatkan kad anda sendiri dari dia sekarang dia tidak seperti penipu lain berpura-pura mempunyai kad ATM, Dia memberikannya secara percuma untuk membantu orang walaupun ia menyalahi undang-undang tetapi ia banyak membantu dan tidak ada yang pernah ditangkap. Saya bersyukur kepada Mike Fisher kerana dia mengubah kisah saya secara tiba-tiba. Kad ini berfungsi di semua negara kecuali, Mali dan Nigeria. Alamat e-mel Mike Fisher adalah atmhacker243@yahoo.com
    WhatsApp +1 (512) 975-3897

    ReplyDelete
  2. Likewise it is important to demonstrate that the test of the customers with more opportunity with the supplanting with outside cash. voodoodreams

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum Wr. Wb.

    WA:{+33753893351}
    email:{aditya.aulia139@gmail.com}
    {iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}

    Nama saya Aditya Aulia saya mengalami trauma keuangan karena saya ditipu dan ditipu oleh banyak perusahaan pinjaman online dan saya pikir tidak ada yang baik bisa keluar dari transaksi online tapi semua keraguan saya segera dibawa untuk beristirahat saat teman saya mengenalkan saya. untuk Ibu pada awalnya saya pikir itu masih akan menjadi permainan bore yang sama saya harus memaksa diri untuk mengikuti semua proses karena mereka sampai pada kejutan terbesar saya setelah memenuhi semua persyaratan karena permintaan oleh proses saya bisa mendapatkan pinjaman sebesar 350jt di rekening Bank Central Asia (BCA) saya saat saya waspada di telepon saya, saya tidak pernah mempercayainya, agaknya saya bergegas ke Bank untuk memastikan bahwa memang benar ibu kontak sekarang mengalami terobosan pemanasan jantung dalam kehidupan finansial Anda melalui apakah itu BBM INVITE-nya: {D8980E0B} atau apakah kamu ingin mengkonfirmasi dari saya? Anda bisa menghubungi saya melalui surat saya: {aditya.aulia139@gmail.com} dan juga Anda bisa menghubungi perusahaan ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY
    via:{mail:iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}

    ReplyDelete
  4. DEWAN DIREKSI DAN EKUITAS ..... (+447456405237)
    email nya (((aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com))),

    Halo semua harap berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman di sini, jadi banyak lender pinjaman di sini adalah semua scammers dan mereka hanya di sini untuk scam Anda dari uang Anda, saya mengajukan pinjaman dari sekitar Rm550 dan saya diminta untuk membayar beberapa biaya dan saya dibayar, mereka meminta lagi dan lagi, saya membayar hampir 120million masih saya tidak mendapatkan pinjaman, happend kepada saya sekitar 5 kali dari perusahaan pinjaman yang berbeda, saya yang saya akan memenuhi hak satu tapi saya tidak. Untuk Tuhan Kemuliaan saya bertemu seorang teman yang baru saja diterapkan pada pinjaman dan dia mendapat pinjaman tanpa stres, jadi dia memperkenalkan saya ke AASIMAHA ADILA AHMED dari AASIMAHA ADILA AHMED LOAN FIRM, saya diterapkan untuk Rm750,000 . saya pikir itu adalah lelucon dan penipuan, tapi aku punya pinjaman saya dalam waktu kurang dari 2 jam hanya dalam 1% tanpa agunan. saya sangat senang karena saya adalah menyelamatkan dari mendapatkan miskin. jadi saya saran semua orang di sini membutuhkan pinjaman untuk menghubungi AASIMAHA dan saya meyakinkan Anda bahwa Anda akan mendapatkan pinjaman Anda. email nya (((aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com))),

    Anda tetap dapat menghubungi saya jika Anda membutuhkan info lebih lanjut dan bantuan di (arifazeemzp@gmail.com)
    DEWAN DIREKaSI DAN EKUITAS ..... (+447456405237)

    ReplyDelete
  5. Assalamalekum. nama saya Profesor Hendi Didi dari Bukittinggi, kota pedalaman kecil yang menawan yang terletak di Sumatera Barat. semua harap berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman di sini di situs ini, dan jangan tanggapi iklan pinjaman yang dikirim ke alamat email pribadi Anda, mereka adalah pinjaman palsu dari Singapura. Saya kehilangan banyak uang untuk para pemberi pinjaman Singapore palsu sehingga banyak pemberi pinjaman pinjaman di sini semuanya scammers dan mereka hanya di sini untuk menipu Anda keluar dari uang Anda, saya mengajukan pinjaman sekitar Rp. 600 juta dan saya diminta untuk membayar sejumlah biaya pendaftaran dan biaya transfer dan saya membayar, mereka bertanya lagi dan lagi dan lagi, saya membayar Rp 89 juta masih saya tidak mendapatkan pinjaman, happend kepada saya sekitar 7 kali dari berbagai perusahaan pinjaman singapore. saya akan memenuhi satu benar tetapi saya tidak. Saya membaca di koran tentang orang-orang yang mendapat pinjaman tanpa stres, dari seorang ibu muslim yang jujur AASIMAHA ADILA LOAN FIRM Saya mengajukan permohonan untuk Rp 853 juta, saya pikir itu adalah lelucon dan penipuan, tetapi saya memiliki pinjaman saya dalam waktu kurang dari 2 tahun. jam hanya dalam 1% tanpa jaminan. saya sangat senang karena saya menabung dari kemiskinan. jadi saya menyarankan semua orang di sini membutuhkan pinjaman untuk menghubungi AASIMAHA ADILA AHMED LOAN FIRM dan saya meyakinkan Anda bahwa Anda akan mendapatkan pinjaman Anda 100% pasti dan cepat. Saya memiliki daftar 15 orang yang mendapatkan pinjaman dari perusahaan muslim dari indonesia dan malaysis
    (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com)
    Anda masih dapat menghubungi saya jika Anda memerlukan info lebih lanjut dan bantuan di (hendidi01@gmail.com)

    juga bisa menghubungi mereka
    WhatsApp # :::::::::::::::::::::::::::::: (+44)746405237
    Ikuti kami di halaman instagram ::::::::::Aasimahaadilaahmed.loanfirm
    Twitter ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: aasimahaadila loanfirm Saya doakan semoga Anda beruntung, saya berjanji untuk bersaksi setelah saya mendapatkan pinjaman, ini adalah kesaksian say

    ReplyDelete
  6. Pengarah hubungi whatsapp ..... +447456405237
    Sertai Instagram @
    Aasimahaadilaahmed.loanfirm
    Twitter; aasimhaloanfirm

    Halo semua, saya Teddy Liza, yang kini tinggal di Indonesia, saya berkahwin dengan dua orang anak dan saya terjebak dalam keadaan kewangan sejak November 2018 dan saya memerlukan bantuan membayar bil saya untuk menjaga anak saya. Saya cuba mencari pinjaman dari pelbagai syarikat pinjaman, kedua-dua syarikat swasta tetapi tidak pernah berjaya, dan kredit saya ditolak oleh kebanyakan bank. Tetapi seperti yang Allah kehendaki, saya diperkenalkan kepada seorang perempuan yang memberi pinjaman peribadi oleh seorang teman bernama Mrs.Enny dan saya mendapat pinjaman sebesar Rp 750,000,000. Syukurlah hari ini untuk hidup saya, saya kini pemilik perniagaan dan anak-anak yang baik sekarang. Sayang, jika anda ingin mendapatkan pinjaman peribadi untuk membayar hutang dan memulakan perniagaan baru dengan kadar faedah kredit yang sangat rendah sebanyak 1% dan jadual pelan dan pembayaran yang lebih baik, sila hubungi AASIMAHA ADILA AMHED LOAN FIRM, yang menawarkan semua jenis pinjaman kepada individu dan syarikat dan saya juga mahu Tuhan memberkati lagi. Anda boleh mengumpul permohonan anda ke jabatan (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com) atau anda boleh menghubungi saya melalui: teddyliza2020@gmail.com untuk bukti penghantaran kepada saya

    ReplyDelete
  7. dewifendi2017@gmail.com

    Selamat hari setiap orang saya Dewi Fedi dari Indonesia Saya suka berkongsi kisah kejayaan besar yang terjadi dalam hidup saya untuk semua orang mengetahui bahawa dalam kehidupan anda mungkin mengalami masa yang tidak baik, bimbang waktu yang baik pasti akan datang bersabar dan telah mendapat fokus sebahagian daripada pengalaman hidup saya, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada ANTHONY YULIANA LENDERS kerana kebaikan hati, keikhlasan, kesetiaan dan kejujuran dalam hidup saya. Hanya beberapa bulan lagi, saya mencari pinjaman sebesar Rp500,000.000 juta kerana saya kehabisan wang untuk perniagaan saya dan saya tidak dapat membayar bil dan pekerja saya lagi. Saya menipu pinjaman ATM penipu penipuan sebesar Rp 60 juta dan saya memutuskan untuk tidak terlibat dalam perniagaan seperti itu lagi. Saya tidak pernah tahu bahawa syarikat yang sebenarnya seperti LENDERA ANTHONY YULIANA masih di dunia ini sehingga bekas pekerja saya (Encik Jerry Andi ) yang memberitahu saya tentang syarikat yang mengakui pinjaman besar di Eropah saya memintanya untuk mendapatkan alamat yang dia beritahu saya tetapi ada email (anthony.yulianalenders@gmail.com) kerana penampilan saya dan surat ikatan saya dia meyakinkan saya bahawa jika saya memohon saya akan memberi kredit kepada perniagaan pada mulanya saya berhujah dengannya saya memberi jaminan kepadanya apabila dia memberitahu saya bahawa wang yang kita bayar hutang dan memulakan perniagaannya adalah dari ANTHONY YULIANA LENDERS yang merupakan syarikat asal, walaupun saya tidak pernah mempercayainya, saya membuat percubaan dan saya gembira kerana saya telah diberikan pinjaman dari Rp 500.000.000 juta, oleh perusahaan ini ANTHONY YULIANA LENDERS afteri membayar iuran pinjaman dan transfer saya Jika Anda memerlukan pinjaman tulen, legit atau bantuan keuangan dan Anda dapat dipercaya, dapat dipercaya dan dapat membayar balik pada masa matang dana saya akan menjadi nasihat anda untuk dihubungi: (anthony.yulianalenders@gmail.com) dan anda bebas daripada penipuan di internet. Terima kasih ANTHONY YULIANA LENDERS untuk mengembalikan kehidupan kepada perniagaan saya. Adakah anda dari Asia atau Eropah dan mencari pinjaman yang asli? kisah kejayaan mempunyai perubahan dengan (anthony.yulianalenders@gmail.com)
    nombor Whatsapp +1 (437) 7000827
    BBM INVITE (E37F9BCC)

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum Wr. Wb

    Email:::(aditya.aulia139@gmail.com)
    (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)

    Nama saya Aditya Aulia saya mengalami trauma keuangan karena saya ditipu dan ditipu oleh banyak perusahaan pinjaman online dan saya pikir tidak ada yang baik bisa keluar dari transaksi online tapi semua keraguan saya segera dibawa untuk beristirahat saat teman saya mengenalkan saya. untuk Ibu pada awalnya saya pikir itu masih akan menjadi permainan bore yang sama saya harus memaksa diri untuk mengikuti semua proses karena mereka sampai pada kejutan terbesar saya setelah memenuhi semua persyaratan karena permintaan oleh proses saya bisa mendapatkan pinjaman sebesar 350jt di rekening Bank Central Asia (BCA) saya saat saya waspada di telepon saya, saya tidak pernah mempercayainya, agaknya saya bergegas ke Bank untuk memastikan bahwa memang benar ibu kontak sekarang mengalami terobosan pemanasan jantung dalam kehidupan finansial Anda melalui apakah itu BBM INVITE-nya: {D8980E0B} atau apakah kamu ingin mengkonfirmasi dari saya? Anda bisa menghubungi saya melalui surat saya: {aditya.aulia139@gmail.com} dan juga Anda bisa menghubungi perusahaan ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY (ISKANDAR LENDERS) via: {mail:iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}

    ReplyDelete
  9. Nama saya Azmi, saya ingin menggunakan media ini untuk memperingatkan orang-orang yang mencari pinjaman, mereka banyak penipu dan peminjam pinjaman palsu di internet. Saya ingin membagikan kesaksian saya tentang bagaimana ALLAH membantu saya dengan Bunda Alicia Radu setelah saya tertipu oleh 6 pinjaman pemberi pinjaman. Saya hampir kehilangan harapan sampai ALLAH menggunakan ROBBI dari saya untuk mendapatkan pinjaman saya sebesar RM 10.000 dari ibu Alicia Radu dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan dan hanya dengan suku bunga 2%.

    Saya sangat terkejut ketika memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah yang saya kirim dikirim langsung ke rekening saya tanpa penundaan. Jadi saya berjanji akan membagikan kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres. Jadi jika Anda membutuhkan pinjaman, hubungi email ibu Alicia Radu: (aliciaradu260@gmail.com) dan dengan rahmat ALLAH Dia tidak akan mengecewakan Anda dalam mendapatkan pinjaman.

    dan Anda masih dapat menghubungi ROBBI yang memperkenalkan saya kepada ibu Alicia Radu melalui email: (robbi5868@gmail.com)

    Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya: (azmi88455@gmail.com) jika Anda memerlukan informasi tentang bagaimana saya mendapatkan pinjaman dari Ibu Alicia Radu,
    semoga ALLAH terus memberkati ibu Alicia Radu And is Family

    ReplyDelete
  10. Assalamualaikum Wr. Wb

    Email:::(aditya.aulia139@gmail.com)
    (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)

    Nama saya Aditya Aulia saya mengalami trauma keuangan karena saya ditipu dan ditipu oleh banyak perusahaan pinjaman online dan saya pikir tidak ada yang baik bisa keluar dari transaksi online tapi semua keraguan saya segera dibawa untuk beristirahat saat teman saya mengenalkan saya. untuk Ibu pada awalnya saya pikir itu masih akan menjadi permainan bore yang sama saya harus memaksa diri untuk mengikuti semua proses karena mereka sampai pada kejutan terbesar saya setelah memenuhi semua persyaratan karena permintaan oleh proses saya bisa mendapatkan pinjaman sebesar 350jt di rekening Bank Central Asia (BCA) saya saat saya waspada di telepon saya, saya tidak pernah mempercayainya, agaknya saya bergegas ke Bank untuk memastikan bahwa memang benar ibu kontak sekarang mengalami terobosan pemanasan jantung dalam kehidupan finansial Anda melalui apakah itu BBM INVITE-nya: {D8980E0B} atau apakah kamu ingin mengkonfirmasi dari saya? Anda bisa menghubungi saya melalui surat saya: {aditya.aulia139@gmail.com} dan juga Anda bisa menghubungi perusahaan ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY (ISKANDAR LENDERS) via: {mail:iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}

    ReplyDelete
  11. Nama saya Ny. Yanti Ari. Saya pemilik bisnis yang menjual kosmetik. Untuk beberapa saat, saya telah mencari pemberi pinjaman Pinjaman yang dapat saya pinjam untuk mengembangkan bisnis saya dan juga menciptakan lapangan kerja bagi orang lain. Pengalaman pertama saya dengan pemberi pinjaman internet begitu buruk dan saya kehilangan jumlah 28 juta karena saya mengajukan permohonan sebesar 600 juta untuk meningkatkan bisnis saya. Setelah pengalaman saya, saya berjanji pada diri sendiri bahwa saya tidak akan pernah meminjam dari internet karena saya ditipu.

    jadi, suatu hari yang setia saya membaca artikel di blog dan setelah saya selesai membaca, saya pergi untuk memeriksa bagian komentar untuk mengetahui pendapat mereka. Saya melihat komentar oleh '' Dian Pelangi "perancang busana terkenal dan dia berbagi cerita tentang bagaimana dia meminjam pinjaman besar dari perusahaan tempat Nyonya Ana Michael bekerja.

    Kemudian, saya memutuskan untuk menghubungi Dian Pelangi perancang busana terkenal dan saya menceritakan kisah saya tentang bagaimana saya kehilangan 28 juta dari pemberi pinjaman buruk padanya. Saya masih ingat dengan jelas bagaimana dia mengatakan kepada saya bahwa semua pencarian saya untuk pemberi pinjaman yang andal sudah berakhir. dia mengirimi saya nomor teleponnya dan saya memanggilnya untuk memastikan karena saya tidak ingin kehilangan uang lagi. dia berbicara kepada saya dan berkata saya harus menghubungi perincian perusahaan tempat Nyonya Ana Michael bekerja dan saya akan menerima pinjaman saya tanpa penundaan dan saya harus mencoba membagikan kabar baik saya agar orang lain selamat dari pemberi pinjaman yang buruk.

    Jadi saya menghubungi Ny. Ana Michael melalui email: (ANAMICHAELGUARANTYTRUSTLOANS@GMAIL.COM)
    Ini adalah email Dian Pelangi: (DIANPELANGIINDONESIA@GMAIL.COM) yang saya hubungi.
    Setelah saya menghubungi perusahaan pinjaman, saya diminta untuk menyerahkan semua yang diminta dari saya sebagai peminjam dan setelah beberapa saat, pinjaman itu disetujui untuk saya dan saya menerima pinjaman saya tanpa penundaan atau segala bentuk tekanan.
    jadi, saya menambahkan informasi pribadi saya untuk siapa saja yang mencari pemberi pinjaman yang dapat dipercaya untuk menghubungi saya dan saya siap untuk membantu Anda karena saya ingin orang lain diselamatkan dari pemberi pinjaman yang buruk.

    Nama: Yanti Ari
    Nomor telepon saya: +62 821-1644-0184
    Nomor Whatsapp: +62 821-1644-0184
    Kota: Medan
    Email saya: ARIY6261@GMAIL.COM

    Saya berdoa semoga Allah memberi orang-orang yang membutuhkan pinjaman untuk melihat kisah saya ini sehingga mereka dapat diselamatkan saat saya diselamatkan. Saya selalu siap memberikan bantuan kepada siapa pun yang membutuhkannya, jadi jangan ragu untuk menghubungi saya kapan saja karena saya tidak membuat orang lain jatuh ke tangan pencuri !!!

    ReplyDelete
  12. Halo semuanya, Nama saya Siska wibowo saya tinggal di Surabaya di Indonesia, saya seorang mahasiswa, saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman untuk sangat berhati-hati karena ada banyak perusahaan pinjaman penipuan dan kejahatan di sini di internet , Sampai saya melihat posting Bapak Suryanto tentang Nyonya Esther Patrick dan saya menghubunginya melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

    Beberapa bulan yang lalu, saya putus asa untuk membantu biaya sekolah dan proyek saya tetapi tidak ada yang membantu dan ayah saya hanya dapat memperbaiki beberapa hal yang bahkan tidak cukup, jadi saya mencari pinjaman online tetapi scammed.

    Saya hampir tidak menyerah sampai saya mencari saran dari teman saya Pak Suryanto memanggil saya pemberi pinjaman yang sangat andal yang meminjamkan dengan pinjaman tanpa jaminan sebesar Rp200.000.000 dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau tekanan dengan tingkat bunga rendah 2 %. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan bahwa nomor saya diterapkan langsung ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, segera saya menghubungi ibu melalui (estherpatrick83@gmail.com)

    Dan juga saya diberi pilihan apakah saya ingin cek kertas dikirim kepada saya melalui jasa kurir, tetapi saya mengatakan kepada mereka untuk mentransfer uang ke rekening bank saya, karena saya berjanji bahwa saya akan membagikan kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres atau penundaan.

    Yakin dan yakin bahwa ini asli karena saya memiliki semua bukti pemrosesan pinjaman ini termasuk kartu ID, dokumen perjanjian pinjaman, dan semua dokumen. Saya sangat mempercayai Madam ESTHER PATRICK dengan penghargaan dan kepercayaan perusahaan yang sepenuh hati karena dia benar-benar telah membantu hidup saya membayar proyek saya. Anda sangat beruntung memiliki kesempatan untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman, silakan hubungi Madam melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

    Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (siskawibowo71@gmail.com) jika Anda merasa kesulitan atau menginginkan prosedur untuk mendapatkan pinjaman

    Sekarang, yang saya lakukan adalah mencoba untuk memenuhi pembayaran pinjaman bulanan yang saya kirim langsung ke rekening bulanan Nyonya seperti yang diarahkan. Tuhan akan memberkati Nyonya ESTHER PATRICK untuk Segalanya. Saya bersyukur

    ReplyDelete
  13. Halo semuanya, saya Rika Nadia, saat ini tinggal orang Indonesia dan saya warga negara, saya tinggal di JL. Baru II Gg. Jaman Keb. Lama Utara RT.004 RW.002 No. 26. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberikan saran nyata kepada semua warga negara Indonesia yang mencari pinjaman online untuk berhati-hati karena internet penuh dengan penipuan, kadang-kadang saya benar-benar membutuhkan pinjaman , karena keuangan saya buruk. statusnya tidak begitu baik dan saya sangat ingin mendapatkan pinjaman, jadi saya jatuh ke tangan pemberi pinjaman palsu, dari Nigeria dan Singapura dan Ghana. Saya hampir mati, sampai seorang teman saya bernama EWITA YUDA (ewitayuda1@gmail.com) memberi tahu saya tentang pemberi pinjaman yang sangat andal bernama Ny. ESTHER PATRICK Manajer cabang dari Access loan Firm, Dia adalah pemberi pinjaman global; yang saya hubungi dan dia meminjamkan saya pinjaman Rp600.000.000 dalam waktu kurang dari 12 jam dengan tingkat bunga 2% dan itu mengubah kehidupan seluruh keluarga saya.

    Saya menerima pinjaman saya di rekening bank saya setelah Nyonya. LADY ESTHER telah mentransfer pinjaman kepada saya, ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah Rp600.000.000 yang saya terapkan telah dikreditkan ke rekening bank saya. dan saya punya buktinya dengan saya, karena saya masih terkejut, emailnya adalah (ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM)

    Jadi untuk pekerjaan yang baik, LADY ESTHER telah melakukannya dalam hidup saya dan keluarga saya, saya memutuskan untuk memberi tahu dan membagikan kesaksian saya tentang LADY ESTHER, sehingga orang-orang dari negara saya dan kota saya dapat memperoleh pinjaman dengan mudah tanpa stres. Jadi, jika Anda memerlukan pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) silakan hubungi LADY ESTHER Dia tidak tahu bahwa saya melakukan ini tetapi saya sangat senang sekarang dan saya memutuskan untuk memberi tahu orang lain tentang dia, Dia menawarkan semua jenis pinjaman baik untuk perorangan maupun perusahaan dan juga saya ingin Tuhan memberkati dia lebih banyak,

    Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: (rikanadia6@gmail.com). Sekarang, saya adalah pemilik bangga seorang wanita bisnis yang baik dan besar di kota saya, Semoga Tuhan Yang Mahakuasa terus memberkati LADY ESTHER atas pekerjaannya yang baik dalam hidup dan keluarga saya.
    Tolong lakukan dengan baik untuk meminta saya untuk rincian lebih lanjut tentang Ibu dan saya akan menginstruksikan, dan ada bukti pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) Terima kasih semua

    ReplyDelete