Sunday 28 January 2018

Salahkan BN Sabotaj : Guan Eng Tersepit Bagi Alasan Suku Masak


NIBONG TEBAL – Ketua Pemuda UMNO Bahagian Nibong Tebal, Mohd Norhiesam Ismail membidas kenyataan Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng yang seakan menyalahkan Barisan Nasional (BN) terhadap laporan negatif berkaitan projek pembinaan tiga buah jalan raya termasuk sebuah terowong dasar laut yang cuba dilaksanakan oleh kerajaan negeri itu.

Jelas beliau, kini Guan Eng memberikan alasan tidak pasti mahu meneruskan projek tersebut kerana kononnya BN telah melakukan sabotaj sehinggakan isu ini mendapat maklum balas yang buruk.

“Sebagai seorang Ketua Menteri, alasan yang diberikan oleh Guan Eng ini seperti alasan budak sekolah. Mengaku sahajala sebenarnya dia sudah tersepit dengan putar-belit sendiri… nak lepaskan diri maka terpaksa cipta dan cari alasan macam-macam walaupun ternampak suku masak.

“Jika projek ini telus, mengapa dia harus takut. Berani kerana benar, jangan jadi pengecut,” ujarnya.

Tambah Norhiesam, seperti biasa Guan Eng hanya akan menuding jari kepada pihak lain dan terus bermain politik kong kali kong demi survival politik sendiri.

Projek pembinaan tiga buah lebuh raya ini merangkumi Jalan Berkembar Pesisir Utara sepanjang 10.53km dari Tanjung Bungah ke Teluk Bahang, jalan pintas Air Itam-Lebuhraya Tun Dr Lim Chong Eu sepanjang 5.7km dan jalan pintas Persiaran Gurney-Lebuhraya Tun Dr Lim Chong Eu sepanjang 4.075km.

Projek itu juga termasuk pembinaan terowong dasar laut sepanjang 7.2km menghubungkan Persiaran Gurney di sini ke Bagan Ajam di Seberang Perai.

Projek yang sudah masuk tahun ke lima dan belum ada sebarang perkembangan ini telah menelan berjuta ringgit dan menimbulkan pelbagai kotroversi.

Projek tersebut juga sedang disiasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) kerana didakwa melibatkan kos kajian kebolehlaksanaan yang tinggi dan kaedah pembayaran melibatkan pertukaran tanah kerajaan negeri. 

0 comments:

Post a Comment