Friday 12 January 2018

SUARA BLOGGER : PROJEK TEROWONG KERAJAAN DAP PENUH KORUPSI , LAPORAN KAJIAN MASIH BELUM SIAP


SPRM telah menahan Datuk memegang jawatan tinggi dalam sebuah syarikat yang terlibat dalam projek terowong bawah laut Penang yang kontroversial untuk membantu siasatan terhadap tuntutan rasuah.

Penangkapan itu berlaku selepas kejadian besar-besaran di beberapa pejabat di Pulau Pinang, di mana Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) merampas dokumen berkaitan dengan projek mega RM6.3 bilion.

Agensi anti-rasuah menyerbu pejabat empat agensi kerajaan negeri - Jabatan Kerja Raya Pulau Pinang, Setiausaha Kerajaan Negeri Pulau Pinang, Jabatan Tanah dan Galian Pulau Pinang dan Jabatan Penilaian dan Perkhidmatan Harta Pulau Pinang - dan tiga syarikat pembangunan dan pembinaan hartanah - Ewein Zenith Sdn Bhd , 555 Capital Sdn Bhd dan Pejabat Konsortium Zenith Construction Sdn Bhd di Pulau Pinang.



Pegawai SPRM juga mempersoalkan beberapa pegawai yang bertanggungjawab terhadap agensi dan syarikat masing-masing sejak serbuan bermula semalam.

Ewein Zenith adalah sebuah syarikat usaha sama Ewein Land Sdn Bhd dan Consortium Zenith BUCG Sdn Bhd.

Yang terakhir adalah usaha sama Malaysia-China yang dianugerahkan projek mega RM6.3bil untuk membina terowong bawah laut 7.2km yang menyambungkan Gurney Drive di pulau itu ke Bagan Ajam di Seberang Prai, Jalan Perairan Pantai Utara (NCPR) 10.53km dari Tanjung Bungah ke Teluk Bahang, jalan pintas Lebuhraya Air Itam-Tun Dr Lim Chong Eu 5.7km dan jalan pintas Lebuhraya Gurney Drive-Tun Dr Lim Chong Eu 4.075km.

Konsortium Zenith BUCG menukar namanya kepada Consortium Zenith Construction Sdn Bhd pada 18 Januari tahun lepas .

Adalah dipercayai bahawa SPRM sedang mengkaji kenapa kerajaan negeri membenarkan syarikat kenderaan khas khas Tunnel Pulau Pinang (SPV) menjual pra-menjual hak tanah negeri bernilai RM3 bilion walaupun terdapat kelewatan selama empat tahun dalam pembinaan jalan raya.

Penyiasat juga dipercayai sedang meneliti kebolehlaksanaan RM305 juta dan kajian reka bentuk terperinci yang masih belum selesai, walaupun bayaran RM220 juta dibuat kepada SPV.

Pada 11 Okt tahun lepas, kontraktor utama projek mengumumkan bahawa tidak ada keperluan segera untuk menyelesaikan kajian kemungkinan untuk terowong bawah laut, kerana ia hanya akan bermula pada tahun 2023.

Kajian kemungkinan terowong itu bermula pada bulan Februari 2015 dan pada Oktober tahun lepas, ia dikatakan selesai 92.9%.

Menteri Kerja Raya Datuk Seri Fadillah Yusof berkata kelewatan penyerahan laporan kemungkinan itu kepada beliau adalah sangat luar biasa memandangkan projek itu telah dianugerahkan pada tahun 2013.

Pada hari Jumaat, naib presiden Parti Cinta Malaysia (PCM), Datuk Huan Cheng Guan membuat laporan di ibu pejabat SPRM di Putrajaya dan menyerahkan dokumen yang didakwa mengandungi bukti baru rasuah dalam projek itu.

Ia adalah laporan ketiga Huan mengenai perkara itu. Beliau pertama kali membuat laporan polis pada 17 Julai tahun lepas, mendakwa bahawa projek tersebut telah dianugerahkan kepada syarikat "undercapitalised".

Beliau kemudian membuat laporan dengan SPRM pada 21 Julai, menyeru supaya siasatan rasuah berlaku.

Di George Town, sumber di SPRM mengesahkan bahawa mereka telah melawat pejabat Ewein Zenith, Konsortium Zenith Construction dan 555 Capital, yang kesemuanya terlibat dalam projek terowong bawah laut Pulau Pinang.

"Kami pergi pagi, tidak lama selepas pejabat mereka dibuka," kata pegawai SPRM itu.

Walaubagaimanapun, tiada kakitangan pengurusan kanan berada di dalam dan hanya pejabat depan dan kakitangan jualan yang hadir untuk menghadiri mereka.

Pengerusi Jawatankuasa Kerja Negeri Lim Hock Seng berkata beliau tidak menyedari serbuan itu, manakala Pengarah Eksekutif Konsortium Zenith Datuk Zarul Ahmad Mohd Zulkifli tidak dapat dihubungi untuk memberi komen.

Sementara itu, Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Seri Farizan Darus berkata, Unit Perancang Ekonomi Negara di tingkat 25 Komtar turut diserbu, tetapi enggan memberi butiran.

Huan mengucapkan terima kasih kepada suruhanjaya kerana bertindak atas laporannya.

"Saya percaya SPRM akan menjalankan penyiasatan secara profesional tanpa sebarang rasa takut atau tidak," katanya.

SPRM dijangka mengadakan sidang akhbar hari ini untuk menerangkan tentang serangan serbuan dan memberikan maklumat mengenai penyiasatan. - THE STAR 

sejarahmelayu.blogspot.my

0 comments:

Post a Comment