Thursday 22 February 2018

Perdana Menteri Minta Rakyat Terus Yakin Dengan Kerajaan


KUALA LUMPUR: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini meminta rakyat terus percaya dan yakin dengan pemerintahan kerajaan Barisan Nasional (BN).

“Saya hendak tuan-tuan yakin bahawa kita adalah kerajaan yang ada perancangan dan komitmen kepada rakyat, dan kita berupaya melaksanakannya.

“Kami juga adalah satu kerajaan yang stabil dan bersatu. Apa yang saya minta pada rakyat hanyalah untuk terus percaya dan yakin dengan kerajaan,” kata beliau di sesi perkongsian Bajet 2018 bersama rakyat di Pusat Perubatan UKM (HUKM) di ibu negara.

Perdana Menteri berkata, rakyat sendiri dapat melihat keberkesanan dasar-dasar yang diambil oleh kerajaan sejak beberapa tahun lalu.

“Forum Ekonomi Dunia (WEF) meletakkan Malaysia sebagai negara ke-23 paling berdaya saing di dunia.
  
“Pertubuhan Perdagangan Dunia (WTO) juga memuji bahawa ekonomi Malaysia kini bergerak di landasan yang betul dan dasar kerajaan menghasilkan keputusan positif, termasuklah beberapa keputusan berani yang diambil kerajaan,” kata Datuk Seri Najib sambil merujuk kepada keputusan “kurang popular” seperti melaksanakan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST).

Beliau berkata, hasil pendapatan GST berjaya mempelbagaikan sumber pendapatan kerajaan, sekaligus membolehkan kerajaan memberi lebih banyak insentif kepada rakyat di semua peringkat.

Tambahnya, kutipan cukai seperti GST juga membantu memastikan kelangsungan ekonomi negara.

“Daripada 14 juta orang bekerja, yang bayar cukai cuma dua juta orang saja. Dua juta orang ini menampung 30 juta rakyat Malaysia. Kita tidak boleh bertahan sebegini, tidak cukup,” katanya.

Tambahnya, ini ditambah lagi dengan pemberian pelbagai subsidi langsung dan tidak langsung, termasuk subsidi RM8,900 kepada setiap murid di sekolah rendah dan menengah.

Beliau menambah, kesihatan ekonomi dan sistem kewangan Malaysia kini diakui oleh beberapa firma penarafan antarabangsa termasuk Fitch Ratings dan Moody’s.

“Kalau ada orang kata kita ini kononnya muflis, kita negara dalam kategori (penarafan) A. Di Eropah, negara kategori B adalah negara seperti Itali, Sepanyol dan Rusia.

“Di ASEAN, hanya Singapura dan Malaysia saja dalam kategori A,” katanya.

Datuk Seri Najib berkata, masa depan negara di bawah kerajaan kini terjamin.

“Percayalah, kita adalah banyak perancangan besar untuk Malaysia. Kita adalah keretapi berkelajuan tinggi, Laluan Rel Pantai Timur (ECRL), MRT, Lebuhraya Pantai Timur, Bukit Kayu Hitam, Pan Borneo, TRX, Bandar Malaysia dan pelbagai lagi.

“Semua ini akan direalisasikan dalam 5 ke 6 tahun akan datang, insyaAllah,” kata Perdana Menteri. - Astro Awani

0 comments:

Post a Comment