Sunday 6 May 2018

Fiesta Rakyat Sihat Guna Pendekatan NBOS Dilancar Di Balik Pulau


BALIK PULAU 6 Mei - Kementerian Kesihatan hari ini melancarkan Fiesta Sihat Rakyat yang dilaksanakan menggunakan pendekatan Strategi Lautan Biru Kebangsaan (NBOS) iaitu berteraskan perkhidmatan yang ber-pusatkan rakyat.

Timbalan Menterinya yang juga calon Barisan Nasional (BN) Parlimen Balik Pulau, Datuk Seri Dr. Hilmi Yahaya berka-ta, pendekatan itu menitikberatkan pemikiran kreatif dan gerak kerja inovatif dalam memperkenalkan inisiatif-inisiatif baharu kerajaan kepada rakyat.

“Melalui fiesta ini atau program Pusat Transformasi Komuniti Bergerak (Mobile CTC), kita bawa pelbagai perkhid-matan kesihatan khas untuk rakyat di sini melalui beberapa agensi seperti Insitut Jantung Negara (IJN) dan Klinik Pergigian Bergerak.

“Turut disediakan ialah perkhidmatan Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) serta Kaunter Wang Tidak Dituntut un-tuk kemudahan penduduk menyemak baki wang yang mungkin ada di mana-mana institusi kewangan sebelum ini,” katanya ketika merasmikan fiesta tersebut di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Pondok Upeh di sini.

Yang hadir sama, Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr. Noor Hisham Abdullah serta Pengarah Kesihatan negeri, Dr. Wan Mansor Hamzah.

Turut dilancarkan sempena fiesta itu ialah Minggu Imunisasi Sedunia peringkat kebangsaan, bahan informasi untuk program ‘Table Top’ iaitu satu inisiatif kerjasama antara Kementerian Kesihatan dan Kementerian Pendidikan serta ‘Healomicopedia’ iaitu penyampaian mesej kesihatan menerusi penerbitan komik kesihatan. - Utusan Online

0 comments:

Post a Comment