Thursday 7 June 2018

Tidak Munasabah Bank Negara Dikatikan Dengan 1MDB : Gabenor


6 JUN: Kerajaan telah menerima peletakan jawatan Tan Sri Muhammad Ibrahim sebagai Gabenor Bank Negara Malaysia (BNM) berkuat kuasa hari ini.

Dalam jawapannya kepada pertanyaan Bernama menerusi aplikasi Whatsap, Muhammad berkata semasa beliau mengambil alih jawatan itu pada Mei 2016, beliau berikrar untuk melaksanakan tanggungjawab pejabat Gabenor dengan profesionalisme, maruah dan integriti yang tinggi.

Bagaimanapun sejak beberapa minggu kebelakangan ini, katanya lagi, terdapat persoalan serius yang dibangkitkan sama ada beliau telah gagal dalam mencapai standard ini dan merisikokan keyakinan orang awam terhadap bank itu.

“Sebagai bank pusat, kami hanya efektif dengan kepercayaan dan keyakinan yang diletakkan oleh rakyat Malaysia dan para pemimpin terhadap kami.

“Saya bersedia melepaskan jawatan sekiranya saya tidak lagi mendapat kepercayaan dan sokongan daripada orang ramai. Saya tidak dapat meneruskannya lagi sekiranya ia menjejaskan imej dan reputasi bank.

“Kita dinilai atas keputusan yang kita buat, misalnya seperti pembelian Lot 41 baru-baru ini, yang dibeli pada harga RM850 sekaki persegi yang mana telah menarik perhatian umum,” katanya.

Muhammad berkata persepsi umum adalah pembelian tanah itu dibuat bertujuan untuk bersekongkoldalam penyelewengan dana awam berkaitan rasuah dan skandal yang menyelubungi 1Malaysia Development Bhd (1MDB).

“Ini tidak benar sama sekali. Bank Negara Malaysia tidak akan terlibat dalam aktiviti sedemikian yang akan mengkhianati kepercayaan orang ramai terhadap kami. Kami menolak sebarang bentuk rasuah dan penyalahgunaan kuasa,” tegasnya.

Walaupun ramai yang mungkin meraguinya, beliau berkata BNM tidak mengetahuinya dan tidak mempunyai sebarang kawalan ke atas hasil daripada pembelian tanah itu yang akan digunakan untuk menyelesaikan obligasi hutang 1MDB.

Beliau berkata adalah tidak munasabah bank pusat itu dikaitkan dengan entiti kontroversi tersebut yang didakwa terlibat dengan tuduhan penipuan dan salah urus.

“Bukan amalan kami untuk berbuat demikian. Kami turut mengambil tindakan penguatkuasaan terhadap mereka sebelum ini,” katanya.

Pengganti Muhammad masih belum dinamakan tetapi bekas Timbalan Gabenor BNM Datuk Nor Shamsiah Mohd Yunus telah disebut-sebut sebagai calon pilihan untuk menerajui bank pusat itu. - bnbbc

2 comments:

  1. Menteri kewangan meroyan..
    Sblm nk lepas dr masuk penjara..
    Nak tuduh semua org songlap duit..
    Apa punya pakatan ni..
    Nak jadi kerajaan atau nk jadi polis
    Atau nak belek2 bunga yg baru dpt?

    ReplyDelete
  2. Itu satu tekanan supaya gavenor letak jawatan x payah dipecat. stretegy PH kot.

    ReplyDelete