Tuesday 16 October 2018

SJKC Diberi Peruntukan, Naik Taraf Sekolah Agama Ditangguh ?


Umno Pulau Pinang melahirkan rasa terkejut dengan hasrat Kementerian Pendidikan untuk membina sebuah lagi sekolah jenis kebangsaan Cina (SKJC) di Bandar Cassia, Batu Kawan sedangkan peruntukan untuk menambah baik masjid dan kelas agama di negeri itu ditangguhkan.

“Sebelum ini kita diuar-uarkan kononnya kerajaan Pakatan Harapan berdepan kekangan kewangan sehingga menarik balik bantuan di bawah peruntukan khas untuk membaik pulih dan menaik taraf masjid, surau dan kelas agama di negeri ini.

“Tetapi mengapa peruntukan untuk membina SKJC baru serta menaik taraf sekolah berkenaan yang menelan perbelanjaan puluhan juta ringgit dapat diluluskan?” kata Pengerusi Badan Perhubungan Umno negeri, Datuk Musa Sheikh Fadzir yang dipetik oleh portal Utusan Malaysia.

Laporan itu walau bagaimanapun tidak menyebut secara khusus penambaikkan masjid atau sekolah mana yang terjejas itu mahupun bilangan jemaah atau murid-murid yang terbabit.

Musa sekadar dipetik sebagai berkata, Umno tidak menghalang pembinaan sekolah kerana kepentingannya untuk generasi masa depan, namun kerajaan HARAPAN perlu berlaku adil dalam pembahagian peruntukan untuk semua kaum.

Semalam, Timbalan Menteri Pendidikan, Teo Nie Ching membayangkan Bandar Acasia, Batu Kawan di Pulaiu Pinang memerlukan sebuah SJKC baharu berikutan pertambahan bilangan penduduknya yang mencecah 250,000 orang.

Selain itu, beliau turut mengumumkan peruntukan yang telah diluluskan kepada beberapa buah SKJC antaranya di SKJC Kay Sin membabitkan RM13 juta dan SJKC Permatang Tinggi (RM10 juta) bagi pembinaan tambahan bilik darjah serta blok baru.

Sebelum ini, beberapa pihak melahirkan rasa kesal selepas kerajaan HARAPAN menangguhkan peruntukan bagi sembilan projek naik taraf masjid, surau, sekolah agama rakyat dan kelas agama di negeri ini yang sudah diluluskan menerusi peruntukan khas kerajaan BN.

0 comments:

Post a Comment