Tuesday 23 April 2019

Bicara Najib-SRC: Perbelanjaan UMNO Pulau Pinang Cecah RM1.5 Juta Setahun


KUALA LUMPUR: Setiausaha Eksekutif Badan Perhubungan UMNO Pulau Pinang memberitahu Mahkamah Tinggi di sini hari ini, perbelanjaan pentadbiran parti itu mencecah RM1.5 juta setahun.

Ahmad Sahar Shuib dalam keterangannya pada perbicaraan SRC International Sdn Bhd (SRC International) yang dihadapi Datuk Seri Najib Razak, berkata parti itu tidak menerima sumbangan daripada pihak luar, sebaliknya hanya mendapat peruntukkan dari Ibu Pejabat UMNO.

Ketika disoal balas oleh peguam Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah yang mewakili Najib, Ahmad Sahar berkata jumlah RM1.5 juta itu bergantung kepada program yang dijalankan pada setiap tahun.

Muhammad Shafee: Setuju, pada 2014 ada terima RM1 juta?

Muhammad Shafee: Anda minta RM2 juta?

Ahmad Sahar: Ya, tapi kami hanya dapat RM1 juta.

Muhammad Shafee: Bagaimana RM1 juta itu digunakan?

Ahmad Sahar : Membayar gaji kakitangan dan kami salurkan pada UMNO bahagian untuk perbelanjaan seperti kebajikan, bantuan pada mangsa bencana dan anak yatim.

“Pulau Pinang banyak bencana dan kerap berlaku banjir, sehubungan itu, sumbangan disalurkan untuk membantu orang susah, selain menganjurkan program di masjid sepanjang Ramadan,” katanya.

Ahmad Sahar berkata, setiap kali baki akaun mencatat paras RM50,000, beliau akan memaklumkan kepada Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Pulau Pinang, Datuk Seri Zainal Abidin Osman. (Untuk rekod, Zainal Abidin meninggal dunia pada 27 Ogos 2018).

“Datuk Zainal kemudian akan menyuruh saya menyediakan rangka surat permohonan untuk diperiksa oleh beliau (Zainal) dan diserahkan kepada Najib,” katanya.

Sementara itu, Bendahari Agung Pertubuhan Pasokmomogun Kadazandusun Murut Bersatu (UPKO) mengesahkan parti itu menerima cek RM1 juta daripada Najib.

Perkara itu disahkan Ketua UPKO Putatan, Sabah, Datuk Dr Marcus Mojigoh, yang turut memberitahu mahkamah cek itu diterima daripada bekas perdana menteri itu yang juga Pengerusi BN pada tahun 2015.

Menjawab soalan Timbalan Pendakwa Raya Muhamad Saifuddin Hashim Musaimi, Marcus berkata wang itu digunakan bagi mengendalikan projek sayap parti memandangkan UPKO tidak mempunyai sumber kewangan yang mencukupi.

Muhamad Saifuddin: Pada 2015 anda ada menerima bantuan daripada mana-mana pihak?

Marcus: Kita sering mengadakan mesyuarat BN dan antara salah satu agenda parti adalah projek sayap untuk membantu rakyat.

“Saya kemudian memaklumkan kepada presiden parti (Najib) mengenai masalah yang saya hadapi sebagai Bendahari Agung UPKO.

“Saya beritahu Najib kita tidak mempunyai wang yang mencukupi untuk melawat pesakit dan memberi khidmat kebajikan,” katanya.

Pada prosiding itu, Marcus yang juga saksi pendakwaan ke-15 turut memecah keheningan mahkamah apabila diminta melakukan pengecaman terhadap Najib, beliau menjawab: “Saya tak nampak.”

Sebaik melihat kelibat Najib yang berada dalam kandang saksi, Marcus mengangkat tangan memberi tabik hormat.

Sementara itu, menjawab soalan Muhammad Shafee berhubung aktiviti yang dijalankan dengan sumbangan itu, Marcus menjawab: “Itu bukan dana kerajaan, tetapi dana daripada BN untuk melakukan aktiviti sosial.

Muhammad Shafee: UPKO gunakan dana itu mengadakan klinik perundangan secara percuma?

Marcus: Ya ada, biro perundangan.

Muhammad Shafee: Tolong orang bersara?

Marcus: Bukan, kami beri khidmat nasihat untuk menjana pendapatan.

Muhammad Shafee: Menolong untuk mendapatkan hak berkaitan tanah?

Marcus: Ya

Muhammad Shafee: Dalam bidang Pendidikan?

Marcus: Tak, tapi kami jalankan kursus keusahawan kepada ibu tunggal.

Muhammad Shafee: Najib setuju untuk beri dana tapi ada syarat?

Marcus: Tiada syarat tapi kita senaraikan apa yang kita akan buat.

sumber Berita Harian

0 comments:

Post a Comment