Thursday 27 June 2019

Menteri Agama Malaysia Jadi Menteri Propa China ?


Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr. Mujahid Yusof dalam satu hantaran Facebook miliknya menunjukkan gambar-gambar lawatan beliau ke pusat tahanan etnik Uighur di Xinjiang, China.

Namun apa yang menghairankan, Mujahid telah menggelar pusat tahanan tersebut dengan nama 'pusat latihan dan vokasional', iaitu nama yang telah digunakan oleh kerajaan China bagi menunjukkan bahawa tempat tersebut bukanlah suatu pusat tahanan.

Hakikatnya, pusat tahanan tersebut dikatakan oleh media antarabangsa sebagai 'penjara terbesar di dunia' yang mana etnik Uighur yang beragama Islam dilaporkan dipaksa untuk meninggalkan amalan agama Islam dan menerima komunisme yang menolak amalan beragama.

Tambahan pula, undang-undang di China juga melarang apa-apa aktiviti agama di mana-mana tempat awam milik kerajaan terutamanya sekolah. Secara langsung membuktikan mereka yang ditempatkan di pusat tahanan ini tidak akan dibenarkan menjalankan aktiviti agama mereka.

Persoalannya, adakah hantaran yang dibuat oleh Mujahid menjadi satu signal bahawa Malaysia telah mengiktiraf pusat tahanan tersebut sebagai satu pusat pendidikan?

Adakah desakan yang pernah dibuat sebelum ini sama ada secara rasmi atau tidak rasmi akan ditarik balik susulan 'pengiktirafan' yang dibuat oleh Mujahid ini?

Semua pihak termasuk PBB (Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu) menyatakan perkara yang melibatkan etnik Uighur ini adalah penindasan hak asasi manusia. China dilihat agak tersisih dalam hal ini, sampailah datangnya kenyataan daripada Menteri Malaysia ini. Kita pun tidak pasti sama ada beliau Menteri Agama atau Menteri Propaganda China. - UTUSAN ONLINE

0 comments:

Post a Comment