Saturday 6 July 2019

Dr Mahathir Terdesak.. Kekuatan Melayu Pada Kerjasama UMNO – PAS


KUALA LUMPUR, 6 Julai – Ketua Penerangan UMNO, Datuk Dr Shamsul Anuar Nasarah berkata pelawaan Tun Dr Mahathir Mohamad supaya parti Melayu menyertai BERSATU bagi menguatkan kuasa Melayu dilihat hanya helah semata-mata.

Sedangkan tegas beliau Dr Mahathir lah sebenarnya yang bertanggungjawab memecah belahkan kekuatan Melayu dengan penubuhan BERSATU.

“Dan ramai tahu, Dr Mahathir menubuhkan BERSATU atas dasar membalas dendam bagi memecahkan UMNO, selain sanggup menggadai kuasa politik kepada Dap yang menyebabkan kuasa Melayu terhakis.

“Dalilnya, beliau menggadai pelbagai jawatan penting negara kepada Dap khasnya portfolio strategik dalam Kerajaan PH seperti Menteri Kewangan, Peguam Negara dan Menteri Penerangan, malahan BERSATU dilihat menikus apabila DAP membuat sesuatu yang merugikan Islam Melayu”, katanya dalam satu kenyataan di sini.

Justeru tegas beliau lagi seruan Melayu menyertai BERSATU adalah suatu yang amat sukar.

Apatah lagi jelasnya UMNO adalah parti terbesar Melayu Bumiputra dalam negara ini.

“UMNO begitu berbeza dengan BERSATU. UMNO ditubuhkan bagi menyatukan orang Melayu, menjaga kesucian agama Islam, raja-raja Melayu dan hak Melayu Bumiputera dengan pada masa yang sama menjaga kebajikan kaum lain, sedangkan BERSATU “membisu seribu bahasa dan tidak bertindak” apabila maruah Islam Melayu tidak dijaga oleh sebahagian pimpinan dan parti dalam Kerajaan PH sendiri.

“Malah BERSATU bukanlah satu organisasi yang boleh orang Melayu bergantung harap bagi memperjuangkan aspirasi dan wadah Bumiputera”, ujarnya.

Tambah Dr Shamsul lagi ramai orang Melayu juga melihat BERSATU hanyalah sekadar parti peribadi atau anak beranak Dr Mahathir dan bukan parti yang memperjuangkan agenda massa.

Tindakan Dr Mahathir membuat pelawaan itu juga katanya dilihat kerana Dr Mahathir sedar BERSATU tiada kekuatan di akar umbi.

“BERSATU sendiri gagal membentuk cawangan atau ranting.

“Parti ini gagal mengadakan mesyuarat bahagian dan cawangan, sehingga memaksa perlembagaan parti itu dipinda serta menunda persidangannya beberapa kali”, katanya.

Hakikatnya jelas Dr Shamsul rakyat semakin menerima kerjasama PAS dan UMNO.

“Dan rakyat juga begitu menyambut baik gerak kerja ke arah pemuafakatan besar kedua-dua parti ini di peringkat nasional.

“Jadi, adalah lebih baik BERSATU dibubarkan dan ahlinya meninggalkan perjuangan yang tiada matlamat yang jelas serta merugikan kedudukan orang Melayu dan Bumiputra dalam negara ini”, ujarnya.

UMNO tegas beliau kini kekal dengan perjuangannya, dan ketika ini bekerjasama dengan PAS demi kepentingan Islam Melayu dalam negara ini.

Kemudian jelasnya bersama parti komponen BN, UMNO dan PAS akan membawa perubahan lebih baik pada rakyat Malaysia.

“Percayalah, kerjasama UMNO PAS bakal membangkitkan gelombang besar orang Islam Melayu dalam negara ini.

Hanya kerjasama UMNO PAS mampu menjaga kepentingan Melayu dan Bumiputra dalam negara ini”, ujarnya.-MediaUMNO

0 comments:

Post a Comment