Thursday 22 June 2017

Dakwaan DoJ Sekadar Cerita Tanpa Ada Tindakan – Reezal


KUALA LUMPUR, 22 Jun – Dakwaan terbaru Jabatan Keadilan (DoJ) Amerika Syarikat berhubung isu 1Malaysia Development Berhad (1MDB) hanya sekadar (naratif) iaitu penceritaan semata-mata tanpa disusuli dengan satu bentuk tindakan yang sewajarnya oleh pihak berkenaan, demikian menurut Ahli Majli Tertinggi UMNO, Datuk Seri Reezal Merican Naina Merican.

Tegas beliau sekiranya agensi tersebut benar-benar mendapati wujud salah laku dan sebagainya yang diperkatakan, mereka seharusnya memulakan proses pendakwaan dan mengemukakan bukti yang kukuh.

“Pertama, kalau betul ada salah dakwa…jangan buat satu naratif yang kemudiannya tidak ada kebenaran. Dalam perjalanan ‘Rule Of law’ apabila seseorang itu berdepan dengan pendakwaan di mahkamah, mereka akan dapat mempertahankan diri.

“Namun setakat ini kita hanya asyik mendengar daripada sebelah pihak sahaja dan itu pun dalam bentuk naratif kerana sehingga kini masih belum didakwa. Keadilan tidak akan berlaku hanya sebelah pihak sebaliknya perlu berlaku kepada kedua-dua belah. Sebab itulah apa yang diperkatakan oleh Datuk Seri Hishammuddin Hussein sebelum ini ada asasnya”.

Reezal merujuk kepada saman sivil terbaru DoJ bagi mendapatkan semula aset-aset yang didakwa diselewengkan daripada 1MDB.

Menjawab persoalan yang dibangkitkan oleh pihak pembangkang kenapa kerajaan tidak mengambil tindakan, Reezal sekali menegaskan ianya sekadar penceritaan malah MO1 pun disebut secara umum.

“Apa yang didakwa itu tidak ada muktamadnya. Sebab itu apa yang disebutkan oleh Datuk Seri Hisahmmuddin Hussein saya sokong sepenuhnya. DOJ perlu mengemukakan bukti. Apabila mereka dakwa, tindakan juga perlu di ambil supaya yang didakwa itu boleh ada ruang untuk menjawab,” katanya.

Menteri Pertahanan, Datuk Seri Hishammuddin pada Ahad lalu dilaporkan berkata tanpa mengemukakan bukti yang kukuh, sebarang dakwaan atau kenyataan terhadap individu tertentu hanya akan menjejaskan reputasi dan kredibiliti DoJ.

“Jangan buat kenyataan demi kenyataan tanpa mengambil tindakan, bila mereka dakwa, mereka perlu juga ambil tindakan supaya yang didakwa itu boleh ada ruang untuk menjawab dan bersihkan nama masing- masing.

“Sekiranya mereka tidak mengambil tindakan, kredibiliti DoJ itu sendiri boleh dipertikaikan orang ramai,” katanya kepada pemberita selepas menghadiri program perjumpaan bersama Setiausaha UMNO bahagian di sini, Ahad lalu.

Beliau berkata, sekiranya dakwaan tanpa tindakan ini berterusan, pihak-pihak tertentu akan ‘menangguk di air keruh’ dengan menggunakan kenyataan DoJ untuk kepentingan politik mereka.

Terdahulu, sebelum itu Reezal yang juga Pengerusi Biro Kelab UMNO Luar Negara beramah mesra dengan beberapa perwakilan pelajar luar negara yang pulang bercuti ke tanah air.

Pertemuan singkat pada acara ‘moreh’ di restoran Line Clear Kg Baru cukup mesra dengan pelajar diberikan ruang dan peluang  untuk bertukar pandangan serta pendapat. Turut bersama Exco Pemuda UMNO, Datuk Fathul Bari Mat Jahaya.


0 comments:

Post a Comment