Friday 23 June 2017

Pilihan Raya Umum Tahun Hadapan ?


Susulan pengumuman oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak baru-baru ini bahawa Bajet 2018 akan dibentangkan pada 27 Oktober depan, sekaligus petanda bahawa kemungkinan PRU ke-14 tidak akan diadakan pada tahun ini.

Ramai percaya tahun depan adalah tahun bertuah untuk Pengerusi Barisan Nasioanl (BN) itu mengadakan pilihanraya umum.

Sebelum ini ramai yang berpendapat ianya akan diadakan pada tahun ini.

Memetik analisis Nanyang Siang Pau, ramalan bahawa PRU bakal diadakan tahun ini, adalah berikutan Pilihanraya Kecil (PRK) Kuala Kangsar dan Sungai Besar pada 2016 yang memperlihatkan kerjasama PAS dan Pakatan Harapan yang sudah berkubur.

Selain itu, BN tidak perlu bersusah payah dan boleh mendapat manfaat di sebalik pertelingkahan di antara parti-parti pembangkang ini.

Namun ada pihak tertentu yang mengeluarkan kenyataan bahawa penyebab kepada PRU tidak akan berlaku tahun ini disebabkan Kerajaan BN perlukan masa untuk mengatasi dua isu iaitu berkenaan ‘kedaulatan negara tergadai’ dan ‘Tsunami Melayu’.

Salah seorang pensyarah kanan sebuah universiti tempatan dilaporkan sebagai berkata isu ‘kedaulatan negara tergadai’ juga antara faktor utam, sekaligus memberi lebih banyak masa untuk Najib menangani isu ini.

Beliau berpendapat Malaysia perlu menerima bentuk pelaburan dari perusahaan China itu kerana negara memang memerlukannya untuk pembangunan.

Sementara itu, ‘kedaulatan negara tergadai’ adalah tuduhan yang dikeluarkan oleh bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad serta pemimpin pembangkang yang mengikut rentak beliau.

Tetapi, hujah ini tidak diterima oleh komuniti Cina kerana ia mungkin tidak berkaitan kerana apa yang dapat dilihat mereka adalah pengenalan modal asing sentiasa menjadi strategi pembangunan ekonomi negara ketika Tun Mahathir menjadi perdana menteri, tetapi mempersoalkan apabila era Najib, perkara ini dikaitkan dengan kesalahan menggadai kedaulatan negara?

Manakala, melihat aspek ‘Tsunami Melayu’ yang dilontarkan oleh parti pembangkang, pengundi Melayu kawasan bandar mula menolak kerajaan BN dan UMNO semenjak dari PRU-12.

Secara tidak langsung, perasaan tidak puas hati dengan kerajaan bermula dari ‘orang Melayu Bandar’ yang  sebenarnya mencetuskan Tsunami Melayu dan adakah BN dan UMNO akan membiarkan perkara ini berlaku?

Bagaimanapun, secara rumusannya, BN dan Najib seolah-olah tidak kisah jika pihak pembangkang dapat mengagak bila pembubaran parlimen bakal berlaku.

0 comments:

Post a Comment