Friday 27 October 2017

Bajet Pakatan Harapan Tidak Praktikal


KUALA LUMPUR: Naib Ketua Pergerakan Pemuda UMNO, Khairul Azwan Harun, menyifatkan Belanjawan Alternatif 2018 yang dikemukakan oleh Pakatan Harapan ibarat perumpamaan `mendengar guruh di langit, air tempayan dicurahkan'.

Beliau berkata, janji pembangkang untuk memansuhkan cukai barang dan perkhidmatan (GST), pemberian subsidi bahan bakar, pemberian royalti yang besar kepada negara, pendidikan percuma di universiti dan bermacam-macam lagi gula-gula kepada rakyat ketika harga minyak dunia rendah dan tidak menentu, adalah tidak praktikal.

"Apabila menerangkan sumber pendapatan untuk membayar semua ini, dengan mudah mereka berkata, dengan kurangnya rasuah akan terus muncul RM 20 bilion. Namun, tiba-tiba mereka mengemukakan pendapat untuk meningkatkan cukai syarikat.

"Bagaimana mereka hendak meningkatkan cukai yang dibayar syarikat dan perniagaan tanpa audit melalui tuntutan GST? Bukankah syarikat membayar lebih cukai perniagaan selepas pengenalan GST?," soalnya.

Ditanya mengenai tindakan PH untuk meneruskan pemberian Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) dan juga pelaburan dengan China dalam bajet bayangan pakatan pembangkang itu, Khairul Azwan berkaa, beliau keliru dengan percanggahan pendapat pembangkang itu.

"Dalam ceramah yang dijalankan oleh pemimpin pembangkang, mereka mengutuk dan menggelar BR1M sebagai dedak, tapi kini nampaknya mereka mahu BR1M diteruskan.

"Malah, mereka meletakkan syarat tambahan untuk penerima BR1M dengan perlu mengemukakan bukti secara dokumen. Tindakan seperti sengaja ingin menyusahkan rakyat di negara ini dengan kerenah birokrasi.

"Begitu juga dengan kata-kata pemimpin mereka bahawa kerajaan menjual negara kepada syarikat China. Hakikatnya, dasar luar kita adalah bersahabat dengan semua negara, termasuk dalam bidang ekonomi.

"Perjanjian pelaburan dengan China adalah tindakan bijak yang dilakukan kerajaan sekarang dan ini juga yang diterima pembangkang," katanya. - Berita Harian

0 comments:

Post a Comment